Stiptheid treinen in 2021 licht gedaald
  Foto:  Jimmy Kets

De stiptheid van de binnenlandse reizigerstreinen is vorig jaar licht achteruitgegaan in vergelijking met 2020. Het is wel moeilijk vergelijken, licht spoornetbeheerder Infrabel de cijfers toe.

Gemiddeld reed 92,6 procent van de treinen in 2021 op tijd, of met een vertraging van maximaal zes minuten. Een jaar eerder was dat nog 93,6 procent. Het aantal afgeschafte treinen is wel fors toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel.

Infrabel stelt wel dat de omstandigheden in 2021 anders waren dan het jaar ervoor, wat vergelijken moeilijk maakt. ‘Door de coronasituatie was 2020 een heel atypisch jaar. Er was een aangepaste dienstregeling met heel wat minder treinen’, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. In vergelijking met 2019 (90,4 procent) is de stiptheid erop vooruitgegaan.

Daarnaast springt ook het grote aantal afgeschafte treinen in het oog. In heel 2021 werden 34.266 treinen geheel of gedeeltelijk geschrapt. Dat is zowat de helft meer dan in 2020 (23.158) en ook nog altijd een stijging in vergelijking met 2019 (29.679).

De belangrijkste oorzaak van die stijging is te vinden bij de overstromingen die zich in juli voordeden. ‘Dat heeft een heel belangrijke impact gehad’, zegt Petit. ‘Op een gegeven waren in Wallonië een 25-tal lijnen onderbroken. Het heeft enige tijd geduurd voor alles weer in orde was.’ Daarnaast droeg ook de winterprik van februari 2021 bij tot de stijging van het aantal afgeschafte treinen.

De stiptheid van de treinen bereikte in 2018 een dieptepunt. De spoorwegen slaagden erin om uit dat dal te klimmen, al bleek toen uit cijfers die De Standaard kon inkijken dat maar de helft van de treinen werkelijk op tijd kwam.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig