Condoomgigant verkocht 40 procent minder door corona
Foto: © Ton Koene

Karex, de grootste producent van condooms ter wereld, zag zijn verkoop de laatste twee jaar met 40 procent dalen. Volgens het bedrijf is dat te wijten aan gesloten hotels en gewijzigde overheidsuitgaven tijdens de coronacrisis.

Niet gezellig thuiszitten, maar een sociaal leven: dat is er nodig om de condoomverkoop aan te zwengelen. Dat zegt Goh Miah Kiat, ceo van condoomproducent Karex, aan de krant Nikkei Asia. Het Maleisische Karex is de grootste condoommaker ter wereld en is actief in 140 landen. Er rollen er jaarlijks liefst 5,5 miljard condooms van de band. Al kromp de verkoop de afgelopen twee jaar met 40 procent.

‘Hotelkamers zijn een afgezonderde ruimte die ruimte geven voor intimiteit. Door de pandemie sloten de hotels de deuren. Dat had een weerslag op sekswerk, een belangrijke afzetmarkt voor Karex. Bovendien deelden overheden ook minder gratis condooms uit. Dat draagt bij tot de daling van onze verkoop’, zegt Goh.

Handschoenen

Toch liep het bedrijf niet op de klippen. Andere producten uit hun fabrieken, zoals hoezen voor medisch materiaal en glijmiddel, verkochten wel beter. Dat compenseerde deels de slinkende condoomverkoop. Het bedrijf plant daarom om ook de markt van de wegwerphandschoenen te verkennen. Al is de concurrentie daarvoor stevig in Maleisië.

Tegelijk lijkt een kentering in de maak. Daarvoor kijkt het bedrijf in eerste instantie naar verkoop in de winkels. ‘Overheden besteden nu veel geld aan coronavaccins in plaats van aan voorbehoedsmiddelen’, legt Ng Chi Hoong, van de Affin Hwang Investment Bank, uit. Karex-topman Goh voegt daar nog aan toe dat regeringen ook de strijd tegen het aidsvirus niet uit het oog mogen verliezen, waarbij condooms nog steeds een belangrijke rol spelen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig