Niet alleen de motor van een 100 procent elektrische auto verschilt
Foto: Kia

Het voornaamste verschil tussen een 100 procent elektrische auto en een auto met verbrandingsmotor? Dat is uiteraard de motor. Maar wist je dat ook het onderstel van elektrische auto’s anders is?

Een puur elektrische auto, een herlaadbare plug-inhybride en een ‘klassieke’ auto met verbrandingsmotor: bijna iedereen kent vandaag wel het verschil tussen deze drie aandrijfvormen, weet hoe ze rijden en hoe je ze moet opladen of voltanken. Maar dat is niet alles. Wist je namelijk dat ook het onderstel van 100 procent elektrische auto’s, zoals dat van de Kia EV6, grondig verschilt?

Hoe ziet het onderstel van een elektrische auto eruit?

Aan de buitenkant ziet een elektrische auto eruit zoals een andere auto. Maar het volstaat niet om zomaar de verbrandingsmotor te vervangen om er een volledig elektrische auto van te maken die doeltreffend en aangenaam rijdt. Het platform van een elektrische auto moet ook plaats bieden voor het batterijpakket, dat opgeladen moet worden om de auto te laten bewegen. De grote meerderheid van de 100 procent elektrische modellen beschikt over batterijen onder de vloer, tussen de wielen van de auto. Hierdoor kan het zwaartepunt van de auto laag gehouden worden. De batterijen in het midden van de auto plaatsen, laat ook een gelijke gewichtsverdeling toe die meerdere voordelen biedt.

Het voordeel van een onderstel bedacht voor elektrische auto’s

Een laag zwaartepunt zorgt voor meer stabiliteit, terwijl de verdeling van de batterijen over de volledige vloer van een elektrische auto ook het weggedrag ten goede komt. Hierdoor kun je genieten van een uitzonderlijk rijcomfort en veilig weggedrag, ongeacht het weer, de omstandigheden en het traject wanneer je rijdt met een puur elektrische wagen zoals de Kia EV6. Aangezien zo’n full electric geen brandstoftank, versnellingsbak of transmissietunnel heeft, biedt hij ook meer binnenruimte dan een auto met verbrandingsmotor. Dat is ook te danken aan de kortere koetswerkoverhangen. Een onderstel of platform dat speciaal voor elektrisch rijden ontworpen is, heeft ook een impact op de autonomie en het opladen van de batterijen.

Gloednieuw platform voor Kia

Kia heeft onlangs een nieuw platform onthuld dat E-GMP heet en louter bedoeld is voor elektrische wagens. Welke voordelen dit heeft? Betere prestaties, een grotere binnenruimte en dus meer plaats voor de inzittenden dankzij een compacter aandrijfgeheel, een autonomie van meer dan 500 kilometer (volgens de WLTP-norm) en een nog sneller laadproces. Deze auto’s zijn compatibel om te laden met 800 volt/350 kW, waardoor het mogelijk is om de batterij tot 80 procent op te laden in amper 18 minuten met een snellader. De eerste auto die dit nieuwe, revolutionaire platform gebruikt, is de Kia EV6, de moderne en sportieve cross-over boordevol technologie. Ook toekomstige 100 procent elektrische Kia-modellen zullen dit platform gebruiken.

Benieuwd naar de volledig elektrische Kia EV6?
Ontdek hier alle voordelen »