Akkoord over nieuwe taxiwet in Brussel, met plek voor Uber
Ontevreden Uber-chauffeurs blokkeerden donderdag grote verkeersassen in Brussel.  Foto:  AFP

De Brusselse regering heeft donderdagmiddag een akkoord bereikt voor de hervorming van de taxiwet. Zo moet Uber in de hoofdstad actief kunnen blijven, al is er nog geen oplossing op korte termijn.

Een uitspraak van het Hof van Beroep, die woensdag viel, heeft de toekomst van Uber in Brussel op losse schroeven gezet. De rechter bepaalde dat vanaf vrijdagavond chauffeurs met een limousinevergunning niet langer passagiers mogen oppikken in Brussel voor het mobiliteitsplatform. Aangezien zo’n 95 procent van alle 2.000 Belgische chauffeurs op Uber werken met zo’n limousinevergunning, betekent de uitspraak dat Uber de facto geen taxiritten meer zal kunnen aanbieden in de hoofdstad.

De rechter baseert zich daarvoor op de Brusselse taxiwet, die onder meer bepaalt dat limousinechauffeurs geen ‘toestellen voor radiocommunicatie’ mogen gebruiken. Die verouderde wet, uit 1995, is al langer aan herziening toe. In september lanceerde Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) al een voorstel. Daarin is sprake van één basisstatuut voor alle chauffeurs, of zij nu werken voor een klassiek bedrijf, dan wel voor een deelplatform als Uber.

Tot de rechterlijke uitspraak van gisteren was het rond dat voorstel stil gebleven. Donderdag is de Brusselse regering op de wekelijkse ministerraad dan toch tot een akkoord gekomen, zo meldt het kabinet van Vervoort. ‘Het akkoord moet zorgen voor een rechtszeker en betrouwbaar kader voor de hele beroepssector (verenigingen van chauffeurs, verenigingen van exploitanten en platformen) en tegelijk een kwaliteitsvolle dienstverlening voor de gebruikers garanderen’, klinkt het.

Geen snelle oplossing

Inhoudelijke details ontbreken nog, maar al wel duidelijk is dus dat vervoersplatformen als Uber juridisch ingebed zullen worden in de nieuwe, Brusselse taxiwet. Het voorstel heeft nog wel een hele procedurele weg af te leggen. Zo is de Brusselse regering alvast van plan het voor advies voor te leggen aan de Gegevensbeschermingsautoriteit en de Raad van State. Daarna moet het nog worden goedgekeurd door het Brussels parlement.

Een oplossing op korte termijn is dit wetsontwerp dus niet. Voorlopig blijft de situatie dus zo dat Uber vanaf morgenavond niet kan opereren in Brussel. Al belooft Vervoort ook daarvoor ‘een tijdelijke oplossing’ te zoeken, meldt hij via een persbericht. De PS’er ontving donderdag een delegatie chauffeurs op zijn kabinet. ‘De ontreddering bij de chauffeurs raakt mij diep. Zij zijn niet verantwoordelijk voor deze situatie. Uber is zelf verantwoordelijk voor het feit dat het deze sector tot ontwikkeling heeft laten komen, terwijl juridisch het risico bestond dat het initiatief verboden zou worden. Uber heeft die mensen misleid’, laat Vervoort optekenen.

In een reactie op de nieuwssite van Bruzz ontkent Uber ooit chauffeurs te hebben misleid. Volgens het bedrijf hadden zij voor hun komst naar Brussel net de garantie gekregen dat zij wettelijk in orde waren.

Forse boete

Hoe die tijdelijke oplossing er zal uitzien, en hoe snel ze er zal zijn, daarover doet Vervoort geen uitspraken. De vraag is dan ook of die voorlopig zal volstaan om de gemoederen te bedaren. Woensdagavond laat en donderdagochtend vroeg blokkeerden kwade Uber-chauffeurs grote verkeersassen in de hoofdstad. Tegen de nieuwssite van Bruzz zeggen meerdere chauffeurs dat de protestacties doorgaan tot ze opnieuw taxiritten mogen afwerken.

Daarbij komt nog eens dat Uber donderdag ook veroordeeld werd tot het betalen van de forse boete van 300.000 euro, zo meldt persagentschap Bloomberg op basis van het vonnis dat het in handen wist te krijgen. Of het akkoord rond de nieuwe taxiwet eveneens gevolgen heeft voor die boete, is eveneens onduidelijk.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig