Rechtbank legt Uber aan banden in Brussel: ‘Ze nemen ons alles af’
Vanaf vrijdagavond zijn in Brussel nog amper Uber-chauffeurs beschikbaar.  

Het Brusselse Hof van Beroep heeft vandaag, woensdag, geoordeeld dat een oud stakingsbevel tegen taxiplatform UberPop, ook nu nog geldt voor de diensten van Uber in Brussel. Uber-chauffeurs kondigen nieuwe protestacties aan. ‘We zullen ons tonen.’

Het Amerikaanse taxiplatform Uber moet vanaf vrijdag 18 uur 95 procent van zijn chauffeurs weren op zijn platform, nadat vandaag een rechtbank in beroep heeft geoordeeld dat een eerder stakingsbevel tegen Uber, uit 2015, nog steeds geldig is. Zo’n 2.000 chauffeurs ‘verliezen daardoor de kans om inkomsten te genereren’, laat het bedrijf weten in een persbericht.

Het Amerikaanse vervoersplatform streek in 2014 neer in Brussel met UberPop, waarbij particulieren zich konden aanmelden om tegen betaling personen te vervoeren. Maar na een rechtszaak van het Brusselse taxibedrijf Taxis Verts, oordeelde een rechtbank in 2015 dat de dienst illegaal was en vaardigde een stakingsbevel uit tegen UberPop. Daarop hervormde Uber zijn diensten in Brussel en het bedrijf werkt sindsdien alleen nog samen met chauffeurs die over een VVB-vergunning beschikken (dezelfde vergunning als limousinechauffeurs).

Vlaanderen heeft hervormd

Sinds 2015 kon Uber zo blijven groeien in Brussel, en vroegen honderden chauffeurs een VVB-vergunning aan, in Brussel, Wallonië en Vlaanderen. Volgens Uber rijden vandaag zo’n 2.000 chauffeurs voor het taxiplatform in en rond de hoofdstad – veruit de belangrijkste markt in België. Maar het Brusselse Hof van Beroep heeft vandaag geoordeeld dat het stakingsbevel tegen UberPop nog steeds van toepassing is op de VVB-chauffeurs die voor Uber rijden. Daardoor dreigt het bedrijf vanaf vrijdag boetes te moeten betalen voor iedere chauffeur met een VVB-vergunning die het toelaat op zijn platform. ‘De facto gaat het om 95 procent van onze chauffeurs’, zegt een woordvoerder van Uber.

Alleen chauffeurs die na 1 januari vorig jaar een taxilicentie hebben aangevraagd in Vlaanderen, mogen actief blijven op het platform. Het gaat om 5 procent, waardoor er in de praktijk amper chauffeurs beschikbaar zullen zijn.

‘We zullen ons tonen’

Vlaanderen hervormde zijn taxisector om ruimte te maken voor platformen als Uber. Maar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest laat zo’n hervorming op zich wachten – hoewel minister-president Rudi Vervoort (PS) eerder had beloofd om die voor de zomer af te ronden (DS 1 oktober). ‘Dit is een koude douche voor de chauffeurs’, zegt Asmaa Snaïbi, spreekbuis van tientallen chauffeurs. ‘Een regelrechte catastrofe. Jarenlang is het systeem gedoogd, en bleven ze licenties uitdelen. Mensen hebben heel hun leven hier rond opgebouwd, en nu nemen ze ons alles af.’ De chauffeurs, die als zelfstandigen werken, vallen vanaf vrijdag zonder inkomen.

‘Het is een schandaal dat de Brusselse regering zo lang is blijven talmen’, zegt Snaïbi. ‘Deze miserie voor honderden gezinnen kon vermeden worden. Maar we gaan ons mobiliseren. We zullen ons tonen.’

‘Verouderde regelgeving’

Ook Laurent Slits, de topman van Uber in België, reageert ontgoocheld. ‘Deze uitspraak is gebaseerd op verouderde regelgeving die dateert van voor de komst van smartphones en waarvan de regering al zeven jaar heeft beloofd deze te hervormen. Wij zijn zeer bezorgd, omdat 2.000 Brusselse VVB-chauffeurs vanaf vrijdag de mogelijkheid verliezen om inkomsten te genereren. Wij dringen er bij de Brusselse regering op aan snel de sector te hervormen, zodat chauffeurs kunnen blijven werken en voorzien in het levensonderhoud van hun gezinnen.’

Uber onderzoekt of het tegen de zaak in beroep kan gaan.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig