Tussenstand in de vacaturemarkt: ben jij op zoek naar een job?

Vacatures zijn er vandaag vaak genoeg op de arbeidsmarkt. Maar hoe zit het met de kandidaten? Wie zoekt ze en hoe doen ze dat?

We halen de mosterd bij een onderzoek in opdracht van House of HR, uitgevoerd door Haystack, bij 800 respondenten in België (en evenveel in Nederland). Dit naar aanleiding van het e-recruitment congress van 25 november 2021 in Oostende.

1. Op zoek naar een job?

Bijna een kwart van de Belgische bevolking (23 procent) is volgens de studie momenteel actief op zoek naar een nieuwe job. Daarnaast staan vier op tien Belgen open voor zo’n nieuwe job, hoewel ze niet actief zoeken.

“Zeker bij bepaalde jobs, denk aan knelpuntberoepen, hebben goede mensen doorgaans al werk. Je zal ze als werkgever dus moeten overtuigen om van job te veranderen en bij jou te komen werken”, stelt Lieven Van Nieuwenhuyze, chief digital officer bij House of HR.

Binnen multinationals, Belgische ondernemingen en kmo’s blijkt er een grotere bereidheid om van job te veranderen dan bij de overheid, zo merkt Van Nieuwenhuyze op. Ook bij jongere mensen is de bereidwilligheid om voor een nieuwe job te kiezen groter dan bij de oudere leeftijdsgroepen.

2. Werknemer of zelfstandige?

Hoewel slechts 6 procent van de Belgen momenteel als freelancer/zelfstandige tewerkgesteld is, geeft 30 procent van de Belgen aan te overwegen om in dit statuut of in outsourcing te starten. “Hoe ouder, hoe lager de bereidheid om als freelancer of zelfstandige te beginnen, of om te gaan werken onder een vorm van outsourcing”, stelt Van Nieuwenhuyze.

3. Via welke kanalen?

In de zoektocht naar werk staan de jobsites en jobapps met stip bovenaan als meest gebruikte kanaal (60 procent), gevolgd door het rechtstreeks zoeken bij een bedrijf (41 procent) of via een uitzendkantoor (39 procent). Dan volgt ‘via familie, vrienden of kennissen’ (32 procent) en via Google (30 procent).

De gebruikte jobsites/apps zijn, zo benadrukt Van Nieuwenhuyze, vaak sterk regionaal afhankelijk. “Zo zijn Jobat, de VDAB en LinkedIn de populairste media in Vlaanderen, terwijl in Wallonië vooral Forem opduikt.”

4. Apps of video?

Het gebruik van een applicatie is voor het zoeken naar jobs nog niet sterk ingeburgerd. "Jobsites worden voornamelijk nog op de klassieke, online manier gebruikt. Maar ongeveer één derde van de gebruikers die bijvoorbeeld op zoek gaat naar een job via LinkedIn, doet dit wel al via de app.”

Video-vacatures zijn momenteel nog niet gekend: 82 procent is nog nooit een video tegengekomen. Al daalt dat percentage bij de 18-25 jarigen tot 73 procent. Maar volgens Van Nieuwenhuyze zit er wel potentieel in dergelijke vacatures. “Zo ziet een kleine meerderheid (55 procent) er de meerwaarde wel van in. Zo’n video zou voornamelijk over de inhoud van de job moeten gaan en idealiter je directe leidinggevende aan het woord laten”, klinkt het.

5. Vacatures delen?

De meerderheid van de respondenten is enigszins bereid om vacatures van hun werkgever te delen via hun eigen sociale media. 21 procent zegt ‘ja, graag’ op de vraag. En 36 procent zegt ‘eventueel’. Het aanbieden van een vergoeding bij eventuele aanwerving, ook voor andere werkgevers, verandert overigens niet zo veel aan de bereidheid.

Zogenaamde referral recruitment blijkt in de praktijk dikwijls lastig, erkent ook Van Nieuwenhuyze. “In grote bedrijven zal men vacatures vaak minder delen omdat werknemers een minder goede band hebben met hun werkgever. Het verloopt daar iets anoniemer. Bij kmo’s is die bereidheid er wel, maar ontbreekt vaak de schaal en grootte van het netwerk. Want hoe meer mensen de vacature delen, hoe groter natuurlijk het effect.”

Lees ook:

Bron: Jobat.be

Meer informatie over het E-recruitment Congress van 25 november 2021 in Oostende vind je op erecruitment-congress.com.