Game Fortnite en techbedrijf Yahoo trekken zich terug uit China
Fortnite is een van de populairste games ter wereld.  Foto:  EPA-EFE

Fortnite, de game die wereldwijd miljoenen spelers telt, trekt zich terug uit China, net als techbedrijf Yahoo. Dat hebben beide bedrijven maandag bekendgemaakt. Het land is steeds strenger voor bedrijven die actief zijn op internet.

Epic Games, de Amerikaanse uitgever van Fortnite, trekt definitief de stekker uit de Chinese versie van de game. ‘Op 15 november, om 11 uur, zetten we de gameservers uit en zullen de spelers in China niet meer kunnen inloggen’, klinkt het in een persbericht. Sinds maandag al aanvaardt Fortnite geen spelers meer in China, zegt Epic Games, dat onder meer de Chinese internetgigant Tencent als aandeelhouder heeft – Tencent bezit 40 procent van de aandelen.

Fortnite is een van de populairste games ter wereld. Het telt meer dan 350 miljoen gebruikers – meer dan het aantal inwoners in de Verenigde Staten. De game heeft een specifieke versie in China waarin gewelddadige, ‘obscene’ en politiek gevoelige inhoud gecontroleerd wordt.

Een meer precieze reden geeft Epic Games niet, maar vermoed wordt dat het vertrek te maken heeft met het feit dat China zich steeds strenger opstelt tegen de gaming-industrie. In China draait de sector een grote omzet, maar games liggen er onder vuur omdat ze verslavend zouden zijn. Ook in België leidde corona tot meldingen van een toename in gameverslavingen bij jongeren (DS 8 februari).

Een uurtje per dag

De verslavingsproblematiek zette de Chinese mediaregulator NPPA (National Press and Publication Administration) ertoe aan de regels te verscherpen. Kinderen onder de 18 mogen alleen op vrijdag, zaterdag en zondag een uur per dag gamen, en dat enkel van acht tot negen uur ’s avonds. Dat komt neer op een maximum van drie uur per week. Alleen tijdens vakanties mag er ook op andere dagen hoogstens een uur gespeeld worden. De restricties gelden voor computers en gsm’s.

In september kondigde Fortnite nog aan dat er maatregelen werden genomen om te voorkomen dat minderjarigen meer dan het wettelijke maximum konden spelen. Tencent kondigde in juli aan met gezichtsherkenning te gaan werken.

Ook Yahoo gooit definitief de handdoek in de ring in China. ‘Vanwege het steeds uitdagendere zakelijke en juridische klimaat in China zijn onze diensten vanaf 1 november niet meer beschikbaar vanaf het Chinese vasteland’, zegt een woordvoerder van Yahoo dinsdag tegen persbureau Reuters. Techwebsites TechCrunch en Engadget, waarvan Yahoo de eigenaar is, zijn al niet meer bereikbaar in het land, meldt The Wall Street Journal.

Symbolische stap

Het gaat bij Yahoo vooral om een symbolische stap: de belangrijkste diensten van het bedrijf, zoals de e-maildienst, zijn al sinds 2013 niet meer beschikbaar in China. In 2015 sloot het bedrijf zijn onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Peking.

Onlineplatformen in China zijn verplicht om de gegevens van Chinese gebruikers ter beschikking te stellen aan de autoriteiten. Ze moeten ook inhoud verwijderen die verboden is in het land, bijvoorbeeld verwijzingen naar het bloedblad en de onderdrukking van de prodemocratiebeweging op het Tiananmenplein in 1989.

Vorige maand trok Microsoft ook al de stekker uit de Chinese versie van het sociale netwerk LinkedIn, mede vanwege de strengere wettelijke eisen. De diensten van Google zijn ook al lang niet meer beschikbaar in het land en ook socialenetwerksites Facebook, Twitter en Instagram en de encyclopedie Wikipedia zijn volledig geblokkeerd in China omdat ze de regels van de overheid niet respecteren.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig