Nieuwe klokkenluider: ‘Facebook laat winst voorgaan op problematische inhoud’
Foto: ap

Opnieuw beschuldigt een klokkenluider Facebook ervan dat het winst laat voorgaan op het modereren van problematische inhoud. Facebook is sinds september in een schandaal verwikkeld, nadat een gewezen medewerkster interne documenten publiek had gemaakt.

De nieuwe klokkenluider is ook een gewezen medewerker van Facebook en was verantwoordelijk voor het integriteitsbeleid van het platform. Het voormalige personeelslid legde een verklaring af bij beurswaakhond SEC, die toeziet op beursgenoteerde bedrijven als Facebook, meldt The Washington Post vrijdag.

In het document getuigt de oud-medewerker over uitspraken uit 2017, toen het bedrijf een beslissing moest nemen over de manier waarop het zou omgaan met de polemiek over de Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Die inmenging gebeurde via Facebook. ‘Er zal een steekvlam ontstaan. Parlementsleden zullen lastig doen. En binnen enkele weken gaan ze over tot iets anders. Ondertussen drukken wij geld in onze kelder, en gaat voor ons alles goed’, zou Tucker Bounds verklaard hebben, een lid van het Facebook-communicatieteam.

‘Heldin’

De klokkenluider ondertekende zijn verklaring op 13 oktober. De opzienbarende getuigenis van Frances Haugen voor het Amerikaanse Congres dateert van een week eerder. De gewezen productmanager bij Facebook, die door een Democratische senator zelfs een ‘heldin’ werd genoemd, herhaalde daar dat het bedrijf van Mark Zuckerberg ‘winst maakt op kap van onze veiligheid’.

Eerder lekte Haugen interne documenten aan de Wall Street Journal die een nieuw licht lieten schijnen op enkele bekende uitwassen van sociale media. Het ging onder meer om de psychologische problemen van adolescenten de overmatig blootgesteld worden aan de levens en lichamen van schijnbaar ‘perfecte’ influencers op Instagram.

Angst voor Trump

Volgens de The Washington Post blijkt uit de verklaring bij de SEC van deze nieuwe klokkenluider dat de Facebook-managers de strijd tegen desinformatie, haatpraat en andere problematische inhoud geregeld ondermijnden. Ze deden dat uit angst voor ex-president Donald Trump en zijn politieke bondgenoten, en om de aandacht vast te houden van zijn gebruikers, en de winsten dus veilig te stellen.

Een woordvoerder van Facebook, Erin McPike, reageerde dat het artikel ‘beneden de standaarden van de Washington Post lag’, door het op te hangen aan één bron.

De jongste jaren ligt Facebook geregeld onder vuur. Als het niet gaat over het modereren van inhoud, vooral in verkiezingstijd, dan gaat het over de economische strategie, die volgens critici de eerlijke concurrentie aantast.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig