5 tips om je dag lekker en lactose-arm te starten
Foto: Alexandre Bibaut

Lactose-gevoelig zijn is niet het einde van de wereld. Integendeel! Zelfs zonder lactose kan je zalig ontbijten en genieten van romige melk. Met deze vijf tips tover je elke dag een heerlijk, gezond en licht verteerbaar ontbijt op tafel.

1. Ga voor vlees, eieren en groenten

Voor sommigen is een ontbijt zonder kaas niet compleet. Gelukkig vind je bij de slager en in de supermarkt tal van alternatieven voor dat sneetje Goudse. In de eerste plaats, natuurlijk, charcuterie allerhande. Al is het niet bepaald ecologisch of gezond om je er dagelijks aan tegoed te doen.

Beter is het om af te wisselen met eieren en groenten. Beiden bevatten geen lactose en geven je toch dat hartige ontbijtgevoel waar je naar snakt. Groene groenten bij het ontbijt zijn daarnaast ook erg gezond. Bak dus eens een courgette-omelet voor je naar het werk vertrekt of ga voor een heerlijke toast met avocado.

2. Kies voor een lactose-arme melk

Mensen die gevoelig zijn aan lactose, kiezen al snel voor plantaardige melk-alternatieven. Maar die bieden je niet de heerlijke smaak van koemelk. Beter is het om voor Lactel Lichte Start te kiezen. Deze heerlijke Belgische weidemelk geeft je de volle smaak van melk met slechts een fractie van de lactose.

Hierdoor is Lactel Lichte Start - die daarnaast ook nog zalig zoet smaakt - licht verteerbaar voor al wie gevoelig is aan lactose. Ook de rest van je gezin kan er echter zorgeloos van meegenieten. Lactel Lichte Start is even gezond als een glas ‘gewone’ melk en smaakt minstens even lekker.

5 tips om je dag lekker en lactose-arm te starten
Foto: Lactel

3. Drink de koffie die je écht wil

De hoofdrolspeler van menig ontbijt: een dampende kop koffie. Niet alleen lanceert het je dag met een stevig cafeïne-shot, maar het biedt je ook dat extra beetje warmte waar je ’s ochtends naar snakt. Schrap je dagelijkse cappuccino, macchiato of cortado dus niet noodgedwongen van het menu wanneer je worstelt met lactose.

Beter is het om de melk simpelweg te vervangen door een lichter alternatief - Lactel Lichte Start, bijvoorbeeld. Op deze manier kan je zorgeloos van je favoriete koffie genieten en geef je je ochtendhumeur geen kans.

4. Eet gerust boter

Wie gevoelig is aan lactose moet opletten met zowat alle melkproducten. Toch er is één uitzondering op die regel: boter. De heerlijke vetstof bevat namelijk amper lactose - vaak minder dan één gram op de 100. Dat komt omdat de meerderheid van de lactose ervan wordt afgescheiden in het maakproces. Het kleine beetje lactose dat overblijft kan dus weinig kwaad. Zeker aangezien je boter meestal met mate eet - een dun laagje op je toast, bijvoorbeeld. Laat die lekkere boter dus gerust op het menu staan en geniet er met volle teugen van.

5 tips om je dag lekker en lactose-arm te starten
Foto: Lactel

5. Maak lactose-arm eten lekker en leuk

Lactose-arm eten hoeft zeker geen straf te zijn. Zelfs wie lactose vermijdt, kan nog steeds heerlijk, gezond en gevarieerd ontbijten.

Eerst en vooral kan je de bekende ontbijtklassiekers perfect bereiden met Lactel Lichte Start. Denk bijvoorbeeld aan een smeuïge havermoutpap of een frisse chiapudding met aardbeien. Als je wat meer kooktijd hebt, kan je de avond ervoor luchtige beignets in de oven bakken. Deze lactose-arme gebakjes vormen een zalig dessert op zondagochtend. Wie liever hartig ontbijt valt dan weer in zwijm voor deze muffins met spekjes en Lactel Lichte Start.

Geniet zorgeloos van de volle smaak van melk met Lactel Lichte Start. Ontdek er alles over op www.lactel.be.

5 tips om je dag lekker en lactose-arm te starten
Foto: Alexandre Bibaut