5 gezonde ontbijttips om je kids een vliegende start te geven
Foto: Lactel

Een gezond ontbijt is noodzakelijk om de dag goed te beginnen. Zeker als je een kind bent en je uren leer- en speeltijd voor de boeg hebt! Maar hoe geef je je kroost de vliegende start die ze nodig heeft? Met deze vijf tips maak je van elk ontbijt een vitamineshot.

1. Drink water

Eerst water en de rest komt later. Die vlieger gaat ook op voor een gezond ontbijt. Na een hele nacht niet te hebben gedronken, is je lichaam ’s morgens lichtjes gedehydrateerd. Eén à twee glazen water lossen dit euvel meteen op.

Let wel: het moet water zijn en geen ander drankje. Hoewel het geen kwaad kan om je kids eens een glas vers fruitsap voor te schotelen, blijft water het ideale drankje om te hydrateren. En voor de volwassenen: ook koffie en thee kunnen de plek van een glas water niet opvullen. Cafeïnerijke drankjes hydrateren namelijk veel minder dan het transparante goud dat uit de kraan stroomt.

2. Kies voor vitaminerijke melk

Een glas melk bij het ontbijt is altijd een goed idee. Melk is namelijk een natuurlijke bron van calcium, en helpt om de botten van je kinderen te laten groeien en versterken. Maar in de melk-rayon vind je nog iets veel beters dan gewone melk: Lactel Nr1. Deze 100 procent Belgische weidemelk is verrijkt met liefst tien vitaminen waardoor het je de boost geeft die je ’s morgens nodig hebt.

Lactel Nr1 bevat vitamine D, E, K en de hele vitamine B-familie. Elk van die vitaminen heeft zo zijn eigen talent. De B’s scherpen je immuniteit en concentratievermogen aan en vitamine D helpt je de calcium in melk zo efficiënt mogelijk op te nemen. Eén glas Lactel Nr1 bevat één derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van al deze stofjes. Met Lactel Nr1 bij het ontbijt neem je dus een vliegende start.

5 gezonde ontbijttips om je kids een vliegende start te geven
Foto: Lactel

3. Vervang je supplementen zo veel mogelijk door natuurlijke opties

De apotheek en supermarkt liggen vol met vitaminen en voedingssupplementen. Hoewel deze meestal geen kwaad kunnen, zijn ze niet altijd noodzakelijk voor jouw kind. Ook met onze voeding kunnen we onze vitamine-inname op pijl houden. Een zoete sinaasappel zit bijvoorbeeld propvol vitamine C en met een glas Lactel Nr1 speelt je kroost 10 verschillende vitaminen binnen.

Dat betekent echter niet dat je supplementen per definitie moet afschrijven. Vraag hierover raad aan je dokter of apotheker.

4. Laat suikerbommetjes links liggen

De ontbijt-rayons in de supermarkt barsten van de mierzoete snacks en spreads. Denk aan vrolijke ontbijtgranen of smeuïge chocoladepasta’s. Hoewel die populair zijn bij jong en oud, zet je ze beter niet dagelijks op tafel. Hun toegevoegde suikers geven je een plotse energieboost, maar die neemt even snel weer af als hij is opgekomen. En achteraf heb je vaak zelfs minder energie dan voordien.

Maak het dagdagelijkse ontbijt van je kids dus vooral zoeter met fruit en bewaar de gesuikerde cornflakes en koffiekoeken voor een enkele keer - tijdens het weekend, bijvoorbeeld.

5 gezonde ontbijttips om je kids een vliegende start te geven
Foto: Lactel

5. Maak vitaminerijk eten leuk en lekker

Dé manier om je kinderen warm te maken voor een vitaminerijk ontbijt: hen niet laten weten dat ze gezond aan het eten zijn. Een doorwinterde keukenprins(es) maakt zelfs van de gezondste ingrediënten een lekkere snack.

Serveer hen bijvoorbeeld een vitaminesmoothie met banaan en aardbei. Of een Golden Latte met Lactel Nr1! Dat laatste is een zoet en winters melkdrankje uit het Oosten dat barst van de vitaminen en heilzame stoffen. Ook een chiapudding met aardbeien kan je erg makkelijk zelf maken. En op zondag? Dan serveren we pannenkoeken met citrusvruchten en Lactel Nr1.

Wedden dat je kids niet zullen beseffen hoe gezond ze eten?

Geef je hele gezin ’s ochtends een duwtje in de rug met Lactel Nr1. Ontdek er alles over op www.lactel.be.

5 gezonde ontbijttips om je kids een vliegende start te geven
Foto: Lactel