Webwinkel Coolblue stelt beursgang uit
Themabeeld. Foto: Marc Herremans/mediahuis

De Nederlandse webwinkel Coolblue, die ook in België en Duitsland actief is, stelt de geplande beursgang in Amsterdam uit.

Coolblue, de marktleider in Nederland inzake de verkoop van consumentenelektronica en witgoed, was van zinnens in oktober naar de beurs van Amsterdam te trekken. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven door het bedrijf en zouden ook bestaande aandeelhouders stukken verkopen. Er was sprake van een opbrengst van 150 miljoen euro, waarmee verdere groei gefinancierd zou worden.

Maar de beursgang wordt nu voor onbepaalde tijd uitgesteld. ‘De huidige onzekerheid op de financiële markten zorgt ervoor dat investeerders terughoudend zijn ten opzichte van beursgangen in de e-commerce’, zegt topman en medeoprichter Pieter Zwart in een persbericht.

Coolblue is voor 49 procent in handen van de investeerder HAL, die eveneens de tegenvallende marktomstandigheden noemt als reden voor het uitstel. Zwart bezit zelf ongeveer 50 procent van de aandelen. Ook financieel directeur Daphne Smit bezit aandelen.

Personeelstekort

De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad meldde eerder al dat Coolblue tegen problemen aanliep in de aanloop naar zijn beursdebuut. Uit niet-publieke rapporten van bankanalisten zou naar voren zijn gekomen dat het bedrijf kampte met een tekort aan bezorgers en personeel in zijn distributiecentrum in Tilburg. Ook zou er de laatste tijd veel geld zijn gegaan naar de expansie in Duitsland en de komst van nieuwe diensten, zoals het installeren van zonnepanelen. Door dit alles zou de winst de afgelopen maanden hard zijn gedaald.

De in 1999 opgerichte onderneming boekte in 2020 een omzet van 2 miljard euro, tegenover bijna 1,5 miljard euro een jaar eerder. Daarbij werd een bedrijfsresultaat behaald van 114 miljoen euro. Coolblue is vooral bekend als e-commerceverkoper, maar heeft ook zeventien eigen winkels, waarvan vijf in België. Het wil ook meer winkels openen.