camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

luchtvaart

Belasting op korte vluchten baart Brussels Airlines zorgen

Korte trips met het vliegtuig moeten worden ontmoedigd met een belasting. De luchtvaartsector toont zich bezorgd.

woensdag 13 oktober 2021 om 0.00 uur

 blg

Wie het vliegtuig neemt voor een vlucht van minder dan 500 kilometer, zal binnenkort een belasting op zijn ticket moeten betalen. Met die zogenaamde ‘inscheeptaks’ wil de regering de vervuiling die zulke vluchten veroorzaken tegengaan. En de taks moet ook 30 miljoen euro opbrengen. Veel concrete informatie is er nog niet. Hoeveel euro de inscheeptaks zal bedragen en of ze op elke korte vlucht moet worden betaald: die modaliteiten moeten nog worden vastgelegd, klinkt het.

Net dat maakt de luchtvaartsector nerveus. ‘Wij zijn niet tegen een taks, maar het mag geen concurrentieel nadeel opleveren’, zegt Maaike Andries, woordvoerster van Brussels Airlines. Ze denkt daarbij aan passagiers die korte vluchten nemen om nadien over te stappen op een langeafstandsvlucht. Dat doet volgens haar bijna elke passagier die van Parijs naar Brussel vliegt: die stapt daar over op een vlucht naar Afrika. De maatschappij wil dat die transferpassagiers van de taks vrijgesteld blijven, zoals dat ook het geval is voor luchthavens in de buurlanden. ‘Anders dreigt Brussels Airlines transferpassagiers aan luchthavens als Schiphol, Amsterdam, Parijs of Frankfurt te verliezen. Dan heb je geen klimaatwinst en wordt ons hub-model benadeeld.’

De Belgische luchtvaartkoepel Bata zegt dat zulke maatregelen het best op ­Europees of zelfs globaal niveau worden genomen. Ze pleit er tegelijk voor om de opbrengsten van de taks te investeren in ‘de vergroening van de luchtvaart­sector’. (kls)

De podcasts van De Standaard