N-VA niet overtuigd om treinen gratis maken: ‘peperduur en geen oplossing’
Foto: Jimmy Kets

PS-voorzitter Paul Magnette wil de treinen gratis laten rijden. Dat zegt hij in de Franstalige krant Le Soir.

‘De 1% rijksten produceren evenveel broeikasgassen als de 50% armsten. Dat is hallucinant’, zegt hij in Le Soir. ‘En de armsten zijn altijd de eerste slachtoffers van over­stromingen, bosbranden, tor­nado’s en ziektes gelinkt aan het klimaat.’ De overstromingen van midden juli in Wallonië spreken dat alvast niet tegen.

De PS’er vindt daarom dat er een elektroschok nodig is. ‘En dat kan door het openbaar vervoer gratis te maken’, zegt hij in de Franstalige krant. ‘In Wallonië en Brussel hebben we dat al gedaan voor -24-jarigen, dat kost 300 miljoen euro. Nu willen we dat ook invoeren voor 65-plussers.’ Maar Magnette wil meer: ‘Ik pleit voor volledig gratis openbaar vervoer, ook de Nmbs dus. Dat is de volgende etappe.’

N-VA is ondertussen niet onder de indruk: ‘Een nieuwe dag, een nieuw peperduur PS-voorstel’, zegt Tomas Roggeman, Kamerlid voor N-VA, in een reactie. ‘Maar dit soort gratispolitiek zal niets veranderen aan de grote pijnpunten van ons spoorvervoer. Wat we wél moeten doen, is het spoor grondig hervormen, want wat de bevolking wil, is betere dienstverlening, meer stiptheid en goedkopere tickets. De enige oplossing daarvoor is de liberalisering én regionalisering van het spoor.’

In zeven haasten

Trein­tickets brengen de Nmbs ruwweg 700 miljoen op. Volgens Magnette kan dat bedrag gemakkelijk gevonden worden. ‘De taks van 0,15 procent op de effectenrekeningen brengt 500 miljoen per jaar op. Door die op 0,5 procent te brengen, zullen we de noodzakelijke middelen ruimschoots hebben. En als we de NMBS in eerste instantie gratis maken voor de -24-jarigen en de 65-plussers, zal dat maar 150 miljoen kosten’, aldus Magnette.

De PS zal dit naar de regering brengen en voor Magnette is er haast bij. Nog voor de klimaattop in Glasgow, van 10 tot 12 november, wil hij de beslissing rond hebben. Of dit nieuwe PS-voorstel enige kans maakt, valt gezien de sfeer binnen Vivaldi nog te bezien.

In Wallonië werd de prijs van de abonnementen van openbaarvervoermaatschappij TEC verlaagd met 70 procent. ‘Een abonnement van 1 euro per maand per persoon is geen groot obstakel. En het is een essentiële besparing voor de gezinnen”, aldus Magnette. “Ja, dat heeft een kost: 100 miljoen in Wallonië, 200 miljoen in Brussel voor de jongeren onder de 24. Nu willen we hetzelfde doen voor de 65-plussers.”