Acht uur per dag op de schoolbus? ‘Onaanvaardbaar’, volgens Lydia Peeters
Themabeeld. Foto: MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) wil dat er snel een oplossing komt voor de lange busritten die sommige leerlingen uit het buitengewoon onderwijs moeten maken. De Lijn moet nu cijfers verzamelen, vrijdag bespreekt de minister de zaak met de Vlaamse regering.

Sommige leerlingen van de provin­ciale school voor buitengewoon ­onderwijs in Buggenhout, onder wie de 12-jarige Emma, moeten straks dagelijks bijna tien uur op de schoolbus zitten, vijf uur heen en vijf uur terug dus.

‘Een onhoudbare situatie’, zegt Jolien Roef, directrice van de school. Bovendien zou de bus ‘s ochtends pas om 9.50 uur aankomen op school, wanneer de lessen al ruim een uur aan de gang zijn. ‘Het is bijna onmogelijk om zo een lesplan op te stellen.’

‘Gaan voor structurele oplossing’

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) laat in een reactie weten dat ze de duurtijd van de ritten voor sommige kinderen in het buitengewoon onderwijs onaanvaardbaar vindt. Ze heeft daarom opdracht gegeven aan De Lijn om objectieve data te verzamelen: om hoeveel kinderen gaat het, over welke trajecten gaat het, enz. ‘Ik wil gaan voor een structurele oplossing en dat kan enkel als we het debat objectiveren met correcte cijfers.’

Minister Peeters wil vrijdag de problematiek bespreken met de collega-ministers in de Vlaamse regering. ‘De oplossing moet er snel komen. Ik lees en hoor toch dat sommige kinderen 3 à 4 uur tot zelfs 5 uur per dag onderweg zijn met de bus. Dat is vanuit menselijk oogpunt onaanvaardbaar.’

Concrete initiatieven

Sinds 2016 lopen in Roeselare, Leuven en Antwerpen een aantal proefprojecten. Die lopen nog tot eind volgende jaar, maar Peeters wil de stuurgroep nu al samenroepen en kijken of een aantal zaken vlugger geïmplementeerd kunnen worden. De minister denkt daarbij onder meer aan een mobiliteitscoach, het centraliseren van opstapplaatsen, gemeenschappelijke opstapplaatsen, de organisatie van een fiets- of wandelpool begeleid door vrijwilligers, de inzet van minibusjes of een combinatie met buitenschoolse opvang.

De busplanning wordt opgemaakt door De Lijn. De bussen moeten verschillende kinderen ophalen en leggen daardoor soms een erg lang traject af. De Lijn zegt dinsdag dat ze er zich bewust van is dat dit een probleem is. ‘Ook wij vinden het echt niet oké dat deze kinderen zo lang onderweg zijn.’

‘Middelenproblematiek’

De vervoersmaatschappij wijst er echter op dat ze afgebakende middelen krijgt om het leerlingenvervoer zo goed mogelijk te plannen en uit te voeren. ‘We proberen met deze middelen bovendien zo creatief mogelijk om te springen. Maar de mogelijkheden reiken niet ver.’

Zo zijn er volgens De Lijn dit jaar zijn nog meer rechthebbende leerlingen, nieuwe onderwijsvestigingen, evenals bijkomende onderwijstypes. ‘Deze middelenproblematiek is ook al besproken met de Vlaamse overheid en we blijven die gesprekken voeren. We hopen dat er zo snel mogelijk meer duidelijkheid komt over de middelen voor het leerlingenvervoer’, aldus nog De Lijn.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in