kort & bondig
Kunnen scholen echt zoveel leren van bedrijven?
Veel schooldirecteuren en leerkrachten zouden in bedrijven prima managers zijn. An Nelissen
Met verwondering heb ik de ‘ideeën voor een moderner en kwaliteitsvoller onderwijs’ van Hans Maertens gelezen, gedelegeerd bestuurder van Voka (DS 25 augustus). Meer dan dertig jaar heb ik als trainer en projectleider gewerkt in het bedrijfsleven, ideeën bedacht en uitgewerkt voor allerhande problemen waar bedrijven mee te maken krijgen. Net als in het onderwijs loopt in veel bedrijven niet alles optimaal. Opleiding en vorming zijn er ook niet altijd een prioriteit. Tijdens crisissen, zoals de financiële crisis van 2008 en de pandemie, is het een van de eerste kostenposten waarop bezuinigd wordt. Zó belangrijk zijn opleidingen voor bedrijven, zó concreet ‘een leven lang leren’. Maar voor het onderwijs hijst men graag de vinger en in typisch managementjargon leest men scholen en hun directies de les.