Bangladesh-akkoord voor bescherming textielarbeiders toch nog verlengd
Foto: REUTERS

Het zogenoemde Bangladesh-akkoord, dat er kwam na de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in 2013, is op de valreep verlengd met twee jaar. Dat meldt Reuters. De Schone Kleren Campagne juicht de verlenging toe.

Grote kledingmerken als H&M, Hugo Boss, Adidas en Uniqlo zijn overeengekomen om het Bangladesh-akkoord met nog eens twee jaar te verlengen. De deadline daarvoor was 31 augustus, maar begin deze maand zag het er nog naar uit dat een nieuwe overeenkomst er niet in zat.

De Schone Kleren Campagne maakte daarop openbaar welke bedrijven met de voeten sleepten. Grote bedrijven zoals C&A, H&M, Lidl, Primark, WE en Bestseller (Vero Moda) gebruiken hun aanzienlijke macht niet om te waken over de veiligheid in hun bevoorradingsfabrieken, hekelde de Campagne.

De kledingmerken en vakbonden zijn het intussen toch eens geraakt over gebouw- en brandveiligheid in kledingfabrieken. Het nieuwe akkoord geldt niet alleen voor de kledingfabrieken in Bangladesh, maar kan ook uitgebreid worden naar andere productielanden.

Wettelijk afdwingbaar

Met het wettelijk bindende akkoord verbinden zo’n 200 internationale kledingmerken zich ertoe alleen samen te werken met fabrieken die zich lieten controleren en die aantoonden dat ze werk maakten van veiligere werkomstandigheden, om een ramp als Rana Plaza in de toekomst te vermijden.

Het Bangladesh-akkoord gold oorspronkelijk voor vijf jaar. Een onafhankelijke instelling stond in voor inspecties en kon fabrieken die onveilig bevonden werden, verbieden hun producten nog te verkopen aan hun afnemers. In 2018 liep het akkoord af, waarna een transitiedeal werd aangekondigd en een nieuwe instelling, het ‘Ready-Made Garments Sustainability Council’ (RSC), verantwoordelijk werd voor de veiligheidsinspecties. Die instelling was echter niet in staat om kledingretailers voor het gerecht te dagen als ze hun verantwoordelijkheden niet nakomen.

De nieuwe overeenkomst behoudt de belangrijkste elementen van het oorspronkelijke Bangladesh-akkoord: wettelijke afdwingbaarheid, onafhankelijk toezicht, de verplichting voor merken om de leveranciers voldoende te betalen om de veiligheid in de fabrieken te kunnen garanderen en het verbod om nog zaken te doen met fabrieken die weigeren de veiligheid te verbeteren. Ook elementen als het klachtenmechanisme en de doorgedreven transparantie staan opnieuw in de tekst.