Digitale bankapp N26 kampt met zware storingen
Gebruikers van N26 kunnen momenteel niet of nauwelijks met hun app betalen en moeten naar alternatieven grijpen Foto: Jordi Huisman/Hollandse Hoogte

De app van de digitale bank N26 kampt al een groot deel van de namiddag met ernstige problemen, waardoor klanten niet via de app kunnen betalen.

Aanvankelijk kregen gebruikers die de app wilden openen foutmeldingen gaande van ‘een onverwachte fout is opgetreden’ tot ‘er is iets fout gegaan, we bekijken het in een seconde’. Naast foutmeldingen verscheen dan later het bericht dat de bank bezig is met ‘routine-onderhoud’.

Zo’n onderhoud tijdens de werkuren, is erg opmerkelijk. Normaal plannen banken hun onderhoud op momenten dat gebruikers er het minst last van ondervinden, meestal ’s nachts ingepland of tijdens het weekend.

Een woordvoerder van N26 omschreef ’s avonds het probleem als een ‘toevallige error’ .

Fraudeurs

De digitale panne valt samen met berichten dat N26 van de Duitse toezichthouder Bafin zijn systemen moest aanpassen omdat gebleken is dat heel wat fraudeurs de bankapp gebruiken. Volgens de Duitse krant Handelsblatt kreeg de bank van de toezichthouder een laatste kans om orde op zaken te stellen.

Er is sprake van bankrekeningen van N26 die gebruikt worden door nepwinkels en oplichters op de veilingsite Ebay. Volgens de bank heeft de panne niets te maken met het aanscherpen van het anti-witwasbeleid.

N26 is een zogenaamde neobank die ook in België actief is. Het aantal klanten in België zou zich tussen de 100.000 tot 200.000 situeren. De bank maakte opgang omdat het gratis diensten aanbood, zoals Apple Pay. Die zijn momenteel niet of nauwelijks inzetbaar.

N26 groeit internationaal aan een hoog tempo, door de inzet van durfkapitaal. Klanten werven is er prioritair, winst maken nog niet. In 2019 boekte N26 een nettoverlies van 217 miljoen euro. ‘We zullen zien hoe lang ze het uithouden’, reageerde een klassieke bankier van een Belgische grootbank op de agressieve expansie. De bank telde vorig jaar 7 miljoen klanten na een toename in 2020 met 2 miljoen en claimt de digitale leider te zijn in de Europese banksector.

Digitale neobanken vormen ook in Groot-Brittannië een punt van zorgen voor de toezichthouder. Daar zijn het spelers als Monzo en Revolut die zich profileren als platformen om makkelijk internationaal geld over te schrijven.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig