camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Media

Mediagroep Roularta klimt uit coronadal

woensdag 18 augustus 2021 om 3.25 uur

 belga

In de eerste helft van 2021 heeft de mediagroep Roularta 141,7 miljoen euro omzet gedraaid. Dat is 17,5 procent meer dan vorig jaar en ligt ‘ongeveer in de lijn met de eerste jaarhelft van 2019 (voor de coronacrisis, red.)’, blijkt uit de halfjaarcijfers van de beursgenoteerde groep. Ook de ­reclamemarkt, die vorig jaar met 35 procent was gekrompen, is grotendeels hersteld (+29 procent).

Vooral in de eerste helft van 2020 sloeg de crisis hard toe voor Roularta, met een omzetdaling van 20 miljoen euro. Maar nu klimt de groep uit het dal. Het nettoverlies van de eerste zes maanden van 2020 werd omgebogen in een ­nettowinst van 8,1 miljoen euro. Ook de winstgevendheid verbeterde sterk, met een brutomarge (ebitda-marge) van 16 procent.

De omzet uit abonnementen en losse verkoop, van magazines als Knack, Flair en Libelle, steeg vooral dankzij overnames. ‘Vergeleken met vijftien jaar geleden zijn we veel meer een magazine-uitgever geworden’, zegt Roularta-ceo ­Xavier Bouckaert.

Roularta is van plan nog extra in te zetten op dat abonnementensucces. In september komt het ­bedrijf met een familieformule: een abonnee zal met drie gezins­leden gebruik kunnen maken van het abonnement om behalve een papieren tijdschrijft ook digitaal toegang te kunnen krijgen tot alle dertig titels. ‘Een beetje zoals ­Netflix’, klinkt het. (blg)

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen