Delhaize volgt Colruyt en OKay in bannen plofkippen
Foto: Ivan Put

In de supermarkten van Colruyt, OKay en Delhaize zijn tegen 2026 geen zogeheten plofkippen meer te koop. Dat beloven de supermarktketens maandag in een persbericht.

Corluyt en Okay waren maandag met hun aankondiging de eerste supermarktketens in ons land die aangeven te stoppen met de verkoop van plofkippen. Delhaize sloot zich snel aan. In Nederland zijn alle supermarktketens intussen overeengekomen om tegen eind 2023 geen verse plofkippen meer te verkopen.

Plofkippen zijn vleeskuikens die in amper zes weken worden vetgemest tot twee kilo. De dieren zien al die tijd geen daglicht en leven erg dicht op elkaar, met vaak gezondheidsproblemen tot gevolg.

Colruyt en OKay willen uiterlijk binnen enkele jaren overschakelen naar vleeskippen die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Better Chicken Commitment (BCC), kondigen ze maandag aan. De standaardkip die nu nog verkocht wordt in de beenhouwerij en in de diepvriesafdeling onder de merknaam Boni Selection valt in categorie plofkip.

Later op de dag sloot Delhaize zich aan. ‘We waren er al enige tijd mee bezig, voerden hierover gesprekken met onze leveranciers’, bevestigt Dekelver. Delhaize wil dezelfde BCC-normen hanteren. Het schot voor de boeg van de concurrentie heeft de communicatie nu versneld. ‘Kip is een zeer populair product, met deze aankondiging kunnen we het verschil maken inzake dierenwelzijn.’

Dierenwelzijn

Het doel van die BCC-criteria is om het dierenwelzijn in de kippenkwekerijen te verhogen: de dieren krijgen bijna de helft meer ruimte en er komt daglicht in de stallen. Er wordt ook gekozen voor een trager groeiend ras. De kippen leven hierdoor niet gemiddeld 42 dagen, maar 49 tot 52 dagen. Ook wordt het natuurlijk gedrag van kippen gesimuleerd, met zitstokken en strobalen.

Daarnaast engageren de supermarktketens zich om de kuikens in de stal te laten geboren worden, zodat ze niet meer getransporteerd moeten worden in stressvolle omstandigheden. De kuikens hebben er ook meteen toegang tot voedsel en water, zodat ze gezonder zijn en er minder antibiotica nodig is.

Alle standaardkippen die verkocht worden in de beenhouwerij of diepvriesafdeling van Colruyt en OKay, en goed zijn voor driekwart van het totale kipvolume, zullen tegen 2026 aan dit BCC-label voldoen. Colruyt wil hierbij ook de laagsteprijsgarantie blijven garanderen, wat een serieuze investering betekent, legt woordvoerster Eva Biltereyst uit. Delhaize zegt dat de ‘standaardkip’ goed is voor 80 procent van de verkoop.

Dure investeringen

De overstap naar meer dierenwelzijn zal bij ons wel geleidelijk gebeuren, en trager dan in Nederland. ’Colruyt wil de strengere dierenwelzijnscriteria samen met de leveranciers uitrollen, stap voor stap’, zegt de woordvoerster van de keten. ’Het is voor de leveranciers immers niet zo makkelijk om hun productiemethodes aan te passen aan de nieuwe criteria. Soms zijn dure investeringen nodig, bijvoorbeeld aan de structuur van de kippenhokken.’ Colruyt groep werkt met meer dan 230 Belgische kwekerijen samen.

2026 is nog veraf, geeft de woordvoerder van Delhaize wel toe, maar voor de kwekerijen betekenen de strengere dierenwelzijnsnormen vaak grote investeringen. ‘We willen transparantie geven aan de sector. Daarnaast willen we het product ook betaalbaar houden voor de consument.’ Delhaize heeft 840 winkels in ons land. Inzake leveranciers van kippenvlees werkt de supermarktketen met andere kwekerijen dan Colruyt of OKay.

Doorbraak

Dierenwelzijnsorganisatie Gaia reageert maandag alvast enthousiast op de aankondiging van Colruyt en OKay. Gaia spreekt van ’de doorbraak waar we al zolang op wachten’. De dierenwelzijnsorganisatie roept de andere supermarktketens in ons land op om snel het voorbeeld van Colruyt te volgen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig