Kunnen emoticons in zakelijke e-mails?

Krijg of stuur jij naar hartenlust emoticons zoals smileys of andere symbooltjes in je e-mails met collega’s of zakenrelaties? “Niet altijd een goed idee”, klinkt het bij experts. “Drie emoticons zijn de limiet. En liever geen palmbomen.”

Het was Abbie McGann, een Britse recruitment manager, die via LinkedIn een poll organiseerde over professionele smileys. “Zelf gebruik ik ze vaak en graag, maar ik vraag me af of klanten denken dat ik kinderachtig, onprofessioneel en/of een beetje raar ben door dit te doen”, vroeg ze zich af.

Van de ruim drieduizend respondenten op haar poll vond bijna driekwart dat smileys perfect kunnen. Zowat 10 procent vond het dan weer geen goed idee en 18 procent vond dat het ervan afhangt.

DRIE IS LIMIET

De twee etiquette-experts die Jobat contacteerde, uiten hun reserves. “Emoticon-taal hoort in de eerste plaats thuis in (privé) tekstberichten”, vindt Brigitte Balfoort van De Etiquetterie. “In een zakelijke context weet je nooit wie je mail te zien zal krijgen. Daarom hoed je je best voor emoji’s in mails”, oppert ze. “Ken je de geadresseerde iets beter, dan kun je wel een smiley of een verbaasd gezichtje plaatsen. Maar drie emoticons zijn de limiet. Vergeet ook niet dat mails rechtsgeldig zijn en de brieven van weleer vervangen.”

Ook Lilian Woltering van Woltering Consultancy ziet emoticons liever niet in zakelijke email. “Niet alleen omdat het niet zakelijk is maar ook omdat ze verschillend en verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.” Een uitzondering ziet ze voor informele e-mails van collega‘s onderling of naar klanten die je echt goed kent. “Daar kan best een lachende of knipogende smiley bij. Maar weer niet hele palmbomen of bierglazen”, besluit ze.

LEES OOK:


Bron: Jobat.be