Italiaans icoon Raffaella Carrà overleden

De Italiaanse tv-presentatrice, zangeres en actrice Raffaella Carrà is op 78-jarige leeftijd overleden.

Dat heeft haar partner Sergio Japino bekendgemaakt, meldden Italiaanse en Spaanse media maandag. ‘Raffaella heeft ons verlaten. Ze is naar en betere wereld, waar haar menselijkheid, haar onmiskenbare lach en haar uitzonderlijk talent voor eeuwig zullen schitteren’, schreef Japino in zijn bericht. Hij zei dat de Carrà al een tijd ziek was.

In België was ze voornamelijk bekend van het nummer ‘A far l’amore comincia tu’, met het bekende refrein ‘Scoppia, scoppia mi sco’, dat in 1977 de top van de hitlijsten haalde.

Raffaela Carrà, op 18 juni 1943 in Rimini geboren als Raffaella Pelloni, was behalve in Italië ook heel populair in Spanje en Zuid-Amerika. Getraind als danseres, verscheen Carrà in 1952 als 9-jarig meisje in haar eerste rol in de film Tormento del passato. Ze acteerde in een dozijn films tussen 1960 en 1970, onder meer in Von Ryan’s Express uit 1965 met Frank Sinatra. Datzelfde jaar verhuisde ze naar de Verenigde Staten, waar ze een contract met 20th Century Fox had getekend.

Controverse om blote buik

In Italië presenteerde ze vanaf de jaren 70 tal van populaire tv-shows, zoals Pronto...Raffaella? en Domenica In. Ze genoot er een enorme populariteit: in 1984 beschreef het magazine L’Espresso haar als ‘meer bejubeld dan Sandro Pertini (de voormalige Italiaanse premier, red.), duurder dan Michel Platini (voetballer van Italiaanse afkomst, red.), en miraculeuzer dan Padre Pio (Italiaanse geestelijke die door het Vaticaan heilig werd verklaard, red.)’.

Carrà stond bekend als een vrijgevochten en vooruitstrevende artieste. Ze was de eerste vrouw die in de Italiaanse tv-show Canzonissima haar navel liet zien, waarvoor ze hevige kritiek kreeg van het Vaticaan. Ook was ze uitgesproken over vrouwenrechten en rechten voor homoseksuelen. Zo zong ze onder andere over het seksuele genot van vrouwen. ‘Ik denk dat Carrà meer heeft gedaan om vrouwen te bevrijden dan veel feministen’, zei Francesco Vezzoli daarover in 2017, toen ze een tentoonstelling over de Italiaanse televisie in de jaren ‘70 cureerde voor de Fondazione Prada.