‘Ongepaste’ informatiecampagne over vaccinaties van Smartschool gehaald nadat ouders protesteren
Themabeeld. Foto: BELGA

Smartschool, het digitale leerplatform van de meerderheid van de middelbare scholen in Vlaanderen, heeft een informatiecampagne over corona­vaccins van zijn platform gehaald.

Het gaat om een campagne ‘Ik ben daar’ van Wat Wat, een groep van meer dan tachtig organisaties die in opdracht van de Vlaamse overheid wordt gecoördineerd door jongerenorganisatie De Ambrassade. Het platform informeert jongeren over allerlei thema’s, waaronder dus ook corona.

Afgelopen vrijdag verscheen onder meer een banner met de boodschap ‘Spuit mij vol’ op Smartschool, wat uiteraard verwijst naar een coronavaccinatie. ‘Dat taalgebruik werd door sommige ouders echter als aanstoot­gevend beschouwd’, zegt Sergio Destino, woordvoerder van Smartschool. ‘Maandagochtend hebben we de banner daarom ­offline gehaald.’

Op sociale media ging het verhaal rond dat de ingreep er kwam na een stroom klachten van antivaxers, maar dat klopt volgens beide betrokken partijen niet. ‘De doelgroep van de campagne is iedereen tussen 16 en 24 jaar’, zegt Jory Maeyaert van De Ambrassade. ‘Op Smartschool zitten jongeren van 12 tot 18 jaar. Smartschool staat achter de inhoud van de campagne, maar de vorm komt niet helemaal overeen met hun doelpubliek.’

Wie tussen 18 en 40 jaar is en nog geen uitnodiging kreeg voor een vaccinatie, kan zich vrijwillig aanmelden voor het ­Janssen-vaccin. Maar is dat wel verstandig? Hieronder vertelt wetenschapsjournalist Dries De Smet wat u moet weten om die afweging te kunnen maken.