camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

E-commerce

Zalando wil Belgische retailers op zijn platform krijgen

Zalando wil nu ook in België zo veel mogelijk fysieke winkels op zijn platform laten aansluiten. C&A hapt toe en start vandaag met de levering vanuit twee winkels.

woensdag 23 juni 2021 om 3.25 uur

Zalando creëert een apart Belgisch team om winkeliers te overtuigen bij hen aan te sluiten. Soeren Stache/blg

De webshop Zalando begon in 2016 te experimenteren met zijn programma Connected Retail, waarbij modeketens hun producten via het platform van Zalando verkopen, maar zelf instaan voor de levering vanuit hun winkel. Dat is een andere benadering dan het ‘partnerprogramma’, waarbij de kledingartikelen in de maga­zijnen van Zalando liggen. In het verleden waren al enkele ketens, zoals LolaLiza, Paprika en merken van FNG, op Zalando te koop.

Met Connected Retail wil ­Zalando volgens directeur ­Carsten Keller (ex-McKinsey) de fysieke stadswinkel op een laagdrempelige manier op het platform krijgen. ‘Fysieke winkels blijven het belangrijkste kanaal bij de verkoop van kleding. Voor velen is het moeilijk om geld te verdienen met een eigen webwinkel. Connected Retail verlaagt die drempel.’

Volgens Keller volstaat het om een laptop of tablet te hebben om aan te sluiten bij het programma. Retailers betalen alleen een commissie op effectief verkochte items, niet op teruggestuurde items. Ze moeten wel zelf instaan voor de leveringskosten aan Bpost, de partner voor België. De commissie die retailers betalen hangt af van verschillende criteria, zoals de waarde van het artikel. Die commissie is tot eind dit jaar gehalveerd en komt grosso modo uit op mid single digit, zeg maar zo’n 5 à 6 procent.

Mikken op 6.000 winkels

In Europa waar het programma al in een tiental landen is gelanceerd, zijn er 4.000 fysieke winkels toegetreden. Dat zouden er tegen eind dit jaar 6.000 moeten zijn.

Een van de eerste retailers in België die ingegaan zijn op het aanbod van Zalando is C&A. De keten sluit in een eerste fase twee winkels aan op het platform: de winkel in Antwerpen op de Meir en in Gent op de Korenmarkt. De producten worden vanuit die winkel verstuurd. Keller verwacht dat C&A – net zoals eerder in Duitsland – het aantal winkels op het platform later zal uitbreiden.

Hij ziet het model ook uitgroeien tot een collect & go, waarbij klanten het item dat ze via Zalando kochten passen in de fysieke winkel en mogelijk ter plekke nog aanvullend shoppen.

Zalando zal een apart Belgisch team in het zadel hijsen om Belgische winkeliers te overtuigen aan te sluiten. Op het Zalando-platform zal ook zichtbaar zijn of iets in de winkel in voorraad is.

Zalando levert de software om aan te sluiten, maar ook de online content en betaaldiensten. Maar zullen de Belgische winkels wel zichtbaar zijn in het oerwoud van aangesloten winkels? Een aparte filter maakt het mogelijk om klanten te laten zoeken naar winkels in hun buurt.

De podcasts van De Standaard