camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

mode

Victoria’s Secret wil terug­komen, maar zonder ‘Angels’

Het lingeriemerk wil af van zijn vrouwonvriendelijke reputatie en zet volop in op carrièrevrouwen en diversiteit.

maandag 21 juni 2021 om 3.00 uur

De Indiase Priyanka Chopra wordt ambassadrice van Victoria’s Secret. ISOPIX

Lingeriemerk Victoria’s Secret, gekend om wulpse lingerie en een jaarlijkse parade vol identieke modellen, wil de winstmarges redden. Het sloot vorig jaar een kwart van zijn winkels in de VS en torst de reputatie een achterhaald, vrouw­onvriendelijk merk te zijn. Ex-ceo Leslie Wexner (82) kwam in opspraak voor contacten met seksdelinquent Jeffrey Epstein. De modellen (‘Angels’) en werknemers getuigden over misbruik of vernedering in de aanloop naar shows. Liever anorexia en mannelijk gein dan authenticiteit, was te lang de gedachtegang. ‘Het moet nu gaan over wat vrouwen willen, niet mannen’, aldus het bedrijf. De ‘Angels’ komen niet meer terug. De vrijgevochten vrouwelijke klant geeft al even liever geld uit aan comfortabele en sportievere lingerie, in plaats van push-ups die uit de wasmand van het Playboy Mansion lijken te komen.

Via een groep ‘ambassadrices’ hoopt het merk tegen volgend jaar op een herlancering. Wat opvalt is het diverse en ­activistische profiel van die ­ambassadrices. De Indiase Priyanka Chopra (38) zit erbij, net als de lesbische voetbalster ­Megan Rapinoe (35). Met ­Eileen Gu, Chinees-Amerikaanse kampioen freestyle­skiën, wil het merk tonen dat het de athleisure trend snapt. Ook een transgender en een ‘plus size’-model doen mee. Al die vrouwen hebben zich expliciet uitgesproken voor respect en inclusie. Of de meest drastische ­rebranding die de kledingsector ooit zag werkt, is af te wachten.

Megan Rapinoe REUTERS

Eileen Gu Shutterstock

(lto, kb, gina)

De podcasts van De Standaard