Rijden op elektriciteit is op veel vlakken helemaal anders dan rijden in een auto met klassieke verbrandingsmotor. Niet alleen door de stilte binnenin, maar ook door de recuperatie van remenergie. Wist je dat je de Kia e-Soul zelfs als deel van een smart grid kunt gebruiken?

Wie overstapt naar een volledig elektrische auto is daar achteraf meestal heel tevreden over. Dat bleek in 2019 nog uit een enquête van automerk Kia over elektrisch rijden op de website van Het Nieuwsblad. De eigenaars van een zuiver elektrische auto zijn blij met hun keuze. Maar liefst 87 procent gaf aan ‘zeer tevreden’ te zijn en nog eens 11 procent is ‘eerder tevreden’. Conclusie: 98 procent van de bestuurders rijdt graag met zijn of haar elektrische auto.

Ook professionals zijn overtuigd van de kwaliteiten van elektrische auto’s. Tijdens de World Car Awards 2020 werd de nieuwe Kia e-Soul uitgeroepen tot World Urban Car. Volgens de jury van internationale autojournalisten is de e-Soul de ideale auto voor de stad door zijn emissievrije prestaties en indrukwekkend elektrisch rijbereik. Elektrisch rijden is dus in opmars. Wie een auto met verbrandingsmotor gewoon is, moet wel even wennen aan enkele bijzonderheden van de elektrische rijbeleving.

Je hoort (bijna) niets
Geen motorgeluid, geen trillingen. In het interieur van een elektrische auto ervaar je een opmerkelijke stilte. De respondenten van het onderzoek naar elektrisch rijden vonden het ontbreken van motorgeluid de grootste kwaliteit van elektrische auto’s. Autoconstructeurs zorgen er wel voor dat elektrische of hybride modellen hoorbaar zijn voor de omgeving. Bij Kia heet deze veiligheidsvoorziening ‘Virtual Engine Sound System’. Wanneer je aan lage snelheid elektrisch rijdt of achteruitrijdt, weerklinkt een waarschuwingsgeluid van maximaal 59 decibel.

Wat maakt elektrisch rijden zo bijzonder?
Foto: Kia

Vlotte acceleraties
Zijn elektrische auto’s traag? Zeker niet. Aan het stoplicht schieten ze zelfs vlotter uit de startblokken dan auto’s met een verbrandingsmotor omdat er geen toeren gemaakt moeten worden en het koppel van de elektromotor meteen beschikbaar is. Een voorbeeld? De Kia e-Niro (met batterij van 64 kWh en 204 pk) spurt in nauwelijks 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De nieuwe e-Soul heeft er 7,9 seconden voor nodig. Maar de strafste elektrische spurter is toch wel de Kia EV6 GT, die in amper 3,5 seconden 100 km/u haalt en zo zelfs meerdere sportwagens het nakijken geeft.

Anders remmen
Een elektrische auto recupereert kinetische energie tijdens het vertragen. Zo wordt de batterij onderweg van extra stroom voorzien, waardoor het rijbereik toeneemt. Met de intelligente snelheidsregelaar (Smart Cruise Control) verandert het remsysteem de snelheid van de auto in functie van de voorligger. Het is in de Kia e-Soul en e-Niro zelfs mogelijk om helemaal tot stilstand te komen zonder het rempedaal te beroeren, simpelweg door het gaspedaal te lossen.

Rijmodi
Wanneer je met een elektrische auto zoals de Kia e-Soul of e-Niro rijdt, kies je zelf de rijmodus. Die beïnvloedt onder meer het verbruik, de prestaties, het motorkoppel en de klimaatregeling. Eco+ beperkt het energieverbruik tot een minimum; Eco geeft de voorkeur aan meer rijbereik boven prestaties; Comfort vergemakkelijkt dagelijkse ritten en Sport geeft dan weer voorrang aan dynamische prestaties.

Eigen stroomvoorziening
Het is nog uitzonderlijk, maar sommige elektrische wagens kun je ook gebruiken om andere toestellen op te laden. De nieuwe Kia EV6 is hier een mooi voorbeeld van. Zijn vehicle-to-load-technologie maakt het mogelijk om de auto als stroombron te gebruiken en schept enkele interessante toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een thuisbatterij die je hiermee kunt opladen. Heb je een avontuurlijke trip gepland? Neem dan gerust jouw elektrische fiets of een kleine koelkast mee.

Benieuwd naar de voordelen van elektrisch rijden?
Ontdek hier het elektrische gamma van Kia »