Steeds meer auto’s zijn hybrides, wat betekent dat ze zowel op brandstof als elektriciteit rijden. Maar niet elke hybride hoeft aan de stekker en niet elke hybride kan puur elektrisch rijden. Wat is het verschil tussen mild, full of plug-in? En wat is een ‘fake’ hybride?

Elektrisch rijden kan vandaag op verschillende manieren. Bepaalde modellen, bijvoorbeeld de Kia e-Soul en e-Niro, gebruiken een volledig elektrische aandrijving en rijden dus permanent op stroom. Daarnaast heb je diverse vormen van hybride aandrijving, waarbij altijd nog een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) aanwezig is. Concreet bestaan er drie soorten hybrides: mild, full en plug-in. Die hebben elk hun specifieke voordelen.

Milde hybride
De mild hybrid of milde hybride is wellicht de minst bekende hybride. Deze technologie bestaat uit een lithium-ionbatterij van 48 volt en een startmotorgenerator. Klinkt ingewikkeld, maar het principe is eenvoudig. De batterij zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor zo vaak mogelijk kan uitgeschakeld worden.

Een milde hybride rijdt dus niet volledig elektrisch, maar geeft wel een elektrische boost om de verbrandingsmotor minder te belasten. De batterij wordt opgeladen wanneer je remt of de wagen laat uitbollen. Met de compacte cross-over Sportage was Kia een van de eerste constructeurs met een milde hybride. Vandaag vind je de technologie ook terug in de Kia XCeed, ProCeed en Ceed. Het toekomstpotentieel is groot, want de milde hybride slaagt erin om tegen lage kosten het verbruik te verminderen.

Mild, full of plug-in: welke hybride past het best bij jou?
Foto: Kia

Volwaardige hybride
De full hybrid of volwaardige hybride kan – in tegenstelling tot de milde hybride – volledig elektrisch rijden over een beperkte afstand. Dat is handig om ’s ochtends in alle stilte te vertrekken of om geruisloos door de stad te rijden. De wisselwerking tussen de elektro- en verbrandingsmotor gebeurt automatisch. Op die manier is een aanzienlijke verbruiksdaling mogelijk. Nog een voordeel van een volwaardige hybride is dat je geen stopcontact of laadpaal nodig hebt. De batterij wordt opgeladen met energie van de verbrandingsmotor of door bewegingsenergie te recupereren tijdens het vertragen.

Een mooi voorbeeld van zo’n hybride is de Kia Niro, een compacte cross-over die vanzelf benzine en elektriciteit afwisselt. De Coasting Guide-functie analyseert het traject en geeft aan wanneer je je voet van het gaspedaal moet halen om brandstof te besparen. Puur elektrisch haalt de Kia Niro Hybride een snelheid tot 120 km/u.

Plug-inhybride
Wil je vaker elektrisch rijden en tegelijk een groot rijbereik van een verbrandingsmotor behouden? Dan is een plug-inhybride de ideale oplossing. Het grote verschil met een milde of volwaardige hybride is dat de batterij aan het stroomnet kan opgeladen worden en een hogere capaciteit heeft. Resultaat: het elektrische rijbereik ligt een stuk hoger dan bij een full hybrid.

De Kia Niro PHEV haalt bijvoorbeeld een elektrische actieradius van maximaal 65 kilometer, wat voor de dagelijkse verplaatsingen van de meeste bestuurders ruim volstaat. Nog een voordeel van een plug-inhybride: het laden gaat sneller dan bij een volledig elektrische auto. Zo is de Kia Niro PHEV al na 2 uur en 15 minuten 100 procent opgeladen aan het stroomnet. De Kia XCeed PHEV en Ceed SW PHEV doen er even lang over. Een opmerkelijke nieuwkomer bij de plug-inhybrides is de Kia Sorento PHEV, die plaats biedt aan zeven inzittenden.

Fake hybride
Binnen de fiscaliteit wordt regelmatig gesproken over ‘fake’ hybrides. De Belgische overheid maakt namelijk een onderscheid tussen plug-inhybrides met een sterke batterij (die dus vaak elektrisch kunnen rijden) en plug-inhybrides met een minder krachtige batterij (die meer op de verbrandingsmotor rijden). Om te kunnen genieten van een gunstige fiscale aftrekbaarheid, moeten plug-inhybrides een batterijcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg voertuiggewicht halen en mag de CO2-uitstoot hoogstens 50 g/km bedragen. De PHEV-modellen van Kia voldoen gelukkig aan deze voorwaarden, waardoor ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. ‘Fake’ hybrides halen een lager percentage, dat afhangt van de CO2-uitstoot van hetzelfde model met een vergelijkbare verbrandingsmotor.

Kia heeft vandaag al elf geëlektrificeerde modellen.
Maak hier kennis met het volledige gamma »