De interesse in elektrisch rijden groeit, maar veel potentiële kopers vinden zelf dat ze nog onvoldoende kennis hebben. Waar kun je opladen, wat is het verbruik en hoeveel kost het echt? Deze toegankelijke tips helpen je op weg.

2.809 Belgen namen deel aan een onderzoek over elektrisch rijden op de website van Het Nieuwsblad. Hieruit blijkt dat de interesse in elektrische auto’s toeneemt. 23 procent van de respondenten kiest bij zijn volgende auto zeker voor elektrische aandrijving, 17 procent gaat voor een zelfopladende hybride en 16 procent voor een plug-inhybride die je met een kabel oplaadt. Maar liefst 39 procent weet het nog niet. Het groeipotentieel voor elektrische auto’s is dus groot. Zeer opvallend is bovendien dat slechts de helft van de deelnemers aangeeft over voldoende kennis over elektrische auto’s te beschikken.

Soorten elektrische auto’s
Er bestaan verschillende soorten elektrische auto’s, waarvan de hybride, de plug-inhybride en de zuiver elektrische auto met batterij het vaakst voorkomen. In een hybride wordt de verbrandingsmotor (meestal benzine) ondersteund door een elektrische motor. De batterij laadt onderweg op tijdens het vertragen. In een plug-inhybride kan de batterij ook opgeladen worden via een stekker. Het derde type is de zuiver elektrische auto die alleen op de elektromotor(en) rijdt. De Kia Niro is een van de weinige modellen op de markt die deze drie vormen van elektrische aandrijving kan aanbieden.

Range anxiety
Range anxiety of ‘rijbereikvrees’ is de schrik om onderweg te stranden met een batterij die onvoldoende capaciteit heeft om op je bestemming te geraken. Nieuwe elektrische auto’s halen nochtans een relatief groot rijbereik. De Kia e-Niro rijdt met één laadbeurt maximaal 289 (39,2 kWh) of 455 kilometer (64 kWh), gemeten volgens de WLTP-testmethode. De Kia e-Soul geraakt respectievelijk 277 en 452 kilometer ver. De nieuwe Kia EV6 haalt zelfs een rijbereik tot 528 kilometer.

kW en kWh
Het aantal kilowatt (kW) is de meeteenheid van het elektrisch vermogen. 1 kW komt overeen met 1,36 pk. De batterijcapaciteit van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Dat staat voor 1.000 watt x uur, de meeteenheid van elektrische energie (vermogen x tijd). Een grote batterij levert een hoog vermogen over een lange tijd.

Batterijpakket
De elektromotor haalt zijn stroom uit een batterijpakket dat in de vloer van de auto geïntegreerd is. De meest gebruikte batterijtechnologie is op dit ogenblik lithium-ion. Het batterijpakket is opgebouwd uit modules die telkens een reeks cellen bevatten waarin elektrische energie wordt omgezet in chemische energie (opladen) en dan weer in elektrische energie (ontladen).

AC en DC
Er zijn twee types stroom: wisselstroom (AC of alternating current) en gelijkstroom (DC of direct current). Wisselstroom is elektrische stroom die periodiek van richting verandert, terwijl gelijkstroom maar in één richting loopt. De elektriciteit die in je woning wordt geleverd, is wisselstroom. Maar de batterijen leveren gelijkstroom, waardoor de elektrische auto een omvormer nodig heeft. De krachtigste laadinstallaties gebruiken gelijkstroom want daarmee verloopt het laden sneller.

Wat je zeker moet weten over elektrisch rijden
Foto: Kia

Opladen
Een elektrische auto kun je opladen aan openbare of private laadpunten. Naar schatting zeven op de tien laadbeurten gebeurt thuis of op het werk, want dat is aanzienlijk goedkoper. Het is aanbevolen om thuis een laadpunt te voorzien. De laadduur hangt af van het type laadstation en de capaciteit van de batterij. Zo varieert de laadtijd van ‘binnen het uur’ tot ‘een hele nacht’. De Kia e-Niro en e-Soul zijn compatibel met een snellader van 100 kW. Wanneer hij wordt aangesloten op een snellader van 100 kW duurt het maar 54 minuten om de 64 kWh grote batterij van de Kia e-Niro voor 80 procent op te laden. Nog beter zijn de laadtijden van de nieuwe Kia EV6, zeker in combinatie met een IONITY-snellader: in minder dan 4,5 minuten stijgt het rijbereik met 100 kilometer. Van 10 tot 80 procent opladen, vergt minder dan 18 minuten.

Hoeveel kost het?
De kostprijs van honderd kilometer elektrisch rijden hangt af van de hoeveelheid stroom die de elektrische auto verbruikt en de prijs van de elektriciteit. Laten we een voorbeeld nemen. De Kia e-Niro heeft een energieverbruik van 15,3 kWh/100 km (in de batterijversie met 39,2 kWh). Een stroomprijs van 0,27 euro/kWh inclusief alle kosten en btw was in juli 2019 representatief voor een gemiddeld huishouden. Voor 15,3 kWh (of honderd kilometer rijden in de Kia e-Niro) betaal je dus 4,13 euro. Een serieuze besparing dus tegenover diesel of benzine.

Benieuwd naar de voordelen van elektrisch rijden?
Ontdek hier het elektrische gamma van Kia »