Zelfde cultuur, nieuwe rituelen
Foto: Baanbrekende Werkgever

Kantoorgeluk hebben we in het voorbije jaar amper kunnen ervaren. Om verbinding te maken met medewerkers, moesten bedrijven zich dan ook heruitvinden. Dat gebeurde onder meer bij communicatiebureau LDV United, een van de 158 Baanbrekende Werkgevers.

“Dat onze missie vastlag en collega’s de organisatiecultuur kenden, speelde tijdens de lockdown zeker in ons voordeel”, vertelt managing director Petra De Roos. “Daardoor was het ‘ietsje’ makkelijker om op koers te blijven. Wel hebben we onze rituelen, datgene wat we doen om onze cultuur te voeden, moeten aanpassen. Ik denk bijvoorbeeld aan de gewoonte om samen naar de Superbowl te kijken, maar ook aan onze legendarische teamuitstapjes waarmee we herinneringen voor het leven creëren. Voor al die mooie tradities hebben we virtuele alternatieven uitgedokterd. Die waren niet te vergelijken met het origineel, maar ze droegen wel onze eigen eigenheid, waardoor het gevoel om bij LDV te horen, overeind bleef.”

(lees verder onder de video)

Aan de vele ‘shots of happiness’ voegde LDV ook ‘shots of helpfulness’ toe. Zo begon het bedrijf aan de lockdown met de boodschap dat er voor alle medewerkers zinvol werk zou zijn. “Daarnaast hebben we ondersteund en ontzorgd”, zegt Petra De Roos. “We voorzagen een mental coach en boden IT-hulp aan voor computerproblemen bij preteaching. We hebben dus niet alleen ‘leuke’ dingen georganiseerd, maar ook bewust in het welzijn van medewerkers geïnvesteerd.”

(lees verder onder de video)

Zo word je een baanbrekende werkgever volgens LDV United

  1. Zet je missie op papier en deel ze met je medewerkers.
  2. Creëer rituelen die de organisatiecultuur bevestigen en koester ze.
  3. Wees niet alleen een leuke, maar ook een behulpzame werkgever.
  4. Waak over je cultuur bij rekrutering. Ga eerder voor de juiste attitude dan voor een ronkend cv.

Bekijk de volledige Baanbrekende sessie van LDV hier »

Baanbrekende werkgever is een initiatief van De Lijn, AMS en Jobat