Brusselse brandweer waarschuwt nadat opnieuw een step is ontploft: ‘Leg accu altijd in de buurt van rookmelder’
Themabeeld. Foto: Victoriano Moreno

In een flat aan de Leuvensesteenweg in Evere is zondagochtend de batterij ontploft van een elektrische step die aan het opladen was. De step kon geblust worden maar de bewoner van de flat liep eerstegraadsbrandwonden op. Volgens de brandweer is het al het vierde incident met batterijen op acht dagen tijd.

‘Dit is het vierde incident met batterijen op acht dagen tijd’, zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw. ‘Vorige week zondag was er een gelijkaardig incident in de Liedekerkestraat in Sint-Joost-ten-Node en woensdag waren er twee interventies op hetzelfde adres, in een loods van een professionele verhuurder van elektrische tweewielers.’

De brandweer vraagt dan ook om met de nodige waakzaamheid en voorzichtigheid om te gaan met dergelijke elektrische steps en scooters. ‘Volg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant’, zegt de brandweerwoordvoerder.

‘Gebruik alleen de originele oplader die bij het apparaat geleverd wordt of koop alleen attributen van bekende fabrikanten. Laat apparaten afkoelen na langdurig of intensief gebruik, leg de accu altijd in de buurt van een rookmelder, in een brandveilige ruimte buiten bereik van brandbare materialen. Leg de accu niet in het directe zonlicht of op een verwarmingsinstallatie, maar op een droge plek met een stabiele temperatuur en stal je elektrische fiets ook niet langdurig in de brandende zon.’

Het is ook best toezicht te houden tijdens het laden en niet ‘s nachts op te laden in een woning.

‘Haal de stekker uit het stopcontact als de batterij of accu vol is’, klinkt het nog. ‘Heb je een aanrijding gehad met de step of elektrische fiets, of heb je de batterij laten vallen, controleer deze dan op beschadigingen en laat hem altijd door een specialist nazien.’