Russische luchtvaartmaatschappijen hernemen vluchten naar Duitsland
Medewerksters van Aeroflot. Duitsland had woensdag vluchten van de Russische luchtvaartmaatschappij opgeschort. Foto: REUTERS

Woensdag was er even wat onrust in het Europese luchtruim. Moskou had vluchten van het Duitse Lufthansa geen toestemming verleend, waarop Berlijn reageerde met de opschorting van Russische vluchten. Tegen de avond was de situatie alweer opgeklaard.

De Russische luchtvaartautoriteit had twee Lufthansa-vluchten die woensdagvoormiddag gepland stonden ‘niet tijdig toestemming verleend’, waardoor die dinsdagavond geannuleerd moesten worden, meldde het Duitse ministerie van Transport in een persbericht. Duitsland besliste daarom op zijn beurt geen toelating te verlenen voor vluchten van Russische luchtvaartmaatschappijen. Vluchten van Aeroflot en S7 werden geannuleerd.

Woensdagavond meldden de Russische staatspersbureaus Tass en het Duitse persbureau DPA dat de vluchten tussen beide landen zullen hernemen.

Eerder hadden verschillende luchtvaartmaatschappijen gemeld dat Rusland geen toestemming gaf voor vluchten die het luchtruim van bondgenoot Wit-Rusland mijden. Vorige week werden om die reden twee vluchten van Air France en een van Lufthansa-dochter Austrian Airlines geannuleerd.

• Lees ook: Poetin helpt Loekasjenko uit eigenbelang uit de nood

Arrestatie dissident

De belangrijkste Europese luchtvaartmaatschappijen vermijden het luchtruim van de vroegere Sovjetrepubliek na de arrestatie van dissident Roman Protasevitsj in Wit-Rusland. Hij was met een Ryanair-vlucht onderweg van Griekenland naar Litouwen, maar de Wit-Russische autoriteiten lieten zijn vlucht omleiden naar Minsk, officieel vanwege een bommelding. Protasevitsj werd meteen na de landing opgepakt.

Een woordvoerder van het Kremlin zei dat de annulaties van de vluchten van Air France met ‘technische kwesties’ te maken hadden. Vluchten tussen Europa en Rusland ‘hebben toelating om welbepaalde routes te volgen’, verduidelijkte Eurocontrol, de Europese luchtverkeersleider. ‘Als een maatschappij van traject wil veranderen, moet er een voorafgaand akkoord zijn tussen de betrokken maatschappij en Rusland.’