“Van 24 tot 440 volt. Een droom voor elke elektromechanieker!”
Foto: NMBS

In 2018 werd in Melle een nieuwe onderhoudswerkplaats voor treinen in gebruik genomen. In de onderhoudshal van 200 m lang wordt vooral het moderne materieel onderhouden. Dankzij speciale platformen kan ergonomisch aan het dak van de trein gewerkt worden. Naast het modern materiaal wordt hier ook het dieseltractiematerieel onderhouden en dat is de specialiteit van Yücel, elektromechanieker bij NMBS.

“Ik heb altijd al interesse gehad in zware motoren. Daarom studeerde ik autotechnieken en werkte ik daarna in een garage en bij De Lijn. Nu zorg ik bij NMBS in Melle mee voor het onderhoud van locomotieven, vooral de HLD 77.”

Een heel aparte wereld

“Ik werk aan de HLD 77, waarbij de ‘D’ staat voor diesel. Diesellocomotieven worden gebruikt voor goederenvervoer. Technisch zijn ze heel uitdagend. Je vindt er zowel 24v, 220v als 440v. Deze combinatie kom je praktisch nergens anders tegen. Bij je start krijg je veel opleiding want de treinwereld is heel uniek.”

Ik voel me hier goed

“Ook al werk ik de helft van de tijd alleen, toch kan je altijd op je collega’s en je teamleader rekenen. Om de vijf weken heb ik de nachtshift, maar mij stoort dat niet. Ik werk dicht bij huis en heb geen kleine kinderen meer. En die sfeer ’s nachts heeft wel iets. Ik voel me hier heel goed.”

“Of ik nog wil doorgroeien? Momenteel eigenlijk niet. Ik ben heel kritisch voor mezelf en wil er eerst voor zorgen dat deze HLD 77 geen geheimen meer voor mij heeft.”

Ook zin gekregen in een job bij NMBS?
Ontdek alle jobs! »