Hoe verschillende landen vaccintwijfelaars proberen te verleiden
Foto: EPA-EFE

Aarzelt u om een covid-19-vaccin te krijgen? Zou een gratis donut u van gedachte doen veranderen? Of wat dacht u van een cadeaubon voor een restaurant? Dit is hoe verschillende landen mensen aanmoedigen om hun coronaprik te krijgen.

• De uitbaters van het Brusselse restaurant Osteria ­Romana, geven (per tafel) 50 euro korting aan klanten die al een eerste prik hebben gekregen. Hun manier om ‘de groepsimmuniteit te helpen versterken’.

• Na een eerste prik krijg je in Dubai op restaurant een korting van 10 procent, na een tweede prik is dat 20 procent.

• In de Amerikaanse staat Ohio won een vrouw woensdag als eerste de ‘Vax-a-Million’-loterij, waaraan alleen gevaccineerden kunnen meedoen. Ze kreeg 1 miljoen dollar. Vier jongeren maken ook kans op een studiebeurs. Andere staten geven donuts, gratis bier, of tickets voor concerten.

• Dit zijn de winnaars van coronaloterij: ‘Mensen laten zich er echt door vaccineren’

Nog in de Verenigde Staten: het Witte Huis werkt samen met datingapps als Tinder en Bumble om ervoor te zorgen dat gevaccineerden toegang krijgen tot de functies van premium accounts. Gebruikers kunnen ook potentiële matches filteren op vaccinatiestatus. Zo weet je of je date een coronavaccin heeft gekregen. Op Tinder zou je ook een ‘boost’ kunnen krijgen op je profiel als je aangeeft dat je ingeënt bent. Zo krijgen meer mensen je account te zien.

• Wie zich in China laat vaccineren, krijgt achteraf twee dozen met eitjes cadeau. In Peking zijn er nog extraatjes, zoals kippenvleugels.

• Russen krijgen na de prik een ijsje. Voor 60-plussers is er een waardebon van 11 euro.

• In de Indiase stad Rajkot krijgen vrouwen gratis een gouden neuspiercing