Waarom Carrefour zijn koffie in België laat branden
Foto: Carrefour

Voor zijn huismerken werkt Carrefour bij voorkeur samen met Belgische makers. De koffie van Carrefour bijvoorbeeld komt van Beyers, een Belgische koffiebrander uit Puurs.

Beyers begon in 1880 als kleine, lokale koffiebranderij. De onderneming is uitgegroeid tot de grootste Belgische koffiebranderij, maar is nog steeds een familiaal bedrijf waar vakkennis van generatie op generatie wordt doorgegeven. Respect voor de traditie gaat er hand in hand met innovatie. Zo was Beyers in de jaren zestig van de vorige eeuw de eerste Belgische koffiebrander die vacuümverpakkingen gebruikte.

Hoe maak je goede koffie?

De koffie die Beyers via zijn internationaal netwerk aankoopt, komt ons land binnen via de Antwerpse haven. De onbewerkte groene koffiebonen worden bij Beyers in Puurs geroosterd: dat is het ‘koffiebranden’. De temperatuur waarop de bonen geroosterd worden en de duur van het roosterproces bepalen de smaak van de koffie in je kopje. Een licht gebrande boon heeft een zachte smaak. Voor een pittige espresso is een donkere boon nodig. Beyers heeft een eigen laboratorium dat tijdens het hele proces zeven verschillende controles uitvoert. Zo ben je zeker van de kwaliteit en de smaak.

Koffie wordt duurzaam

Als het over duurzaamheid gaat, delen Beyers en Carrefour dezelfde waarden. “Duurzaamheid zit in ons DNA”, zegt Frederic Janssens, Marketing & Sustainability Manager bij Beyers. “Wij gaan er prat op dat al het gasverbruik op onze site, zowel voor het branden van de koffie zelf als het verwarmen van de gebouwen, gecompenseerd wordt. Wij kunnen onze koffie daardoor op een CO2-neutrale manier produceren.”

Ook de teelt gebeurt duurzaam. Dit wordt gecontroleerd door een onafhankelijke instantie, die het UTZ Certified-label toekent. Het UTZ-label garandeert dat geen schadelijke pesticiden gebruikt worden en dat de lokale koffieboeren goede werkomstandigheden hebben.

Tatiana Paul, Productchef Droge Voeding van Carrefour, overlegt regelmatig met het team van Beyers: “Dankzij onze goede relatie kunnen we kwaliteitsvolle grondstoffen aankopen en blenden tot het resultaat dat wij willen aanbieden aan onze klanten. We zijn er trots op dat wij als een van de weinige retailers in ons land onze koffie laten branden, malen en verpakken in België, en dat onze 5 soorten - mild, cafeïnevrij, dessert, espresso en mokka - van onberispelijke kwaliteit zijn.”

Waarom Carrefour zijn koffie in België laat branden
Foto: Carrefour

Gezonde prijzen
Carrefour heeft een groot aanbod van producten met een ‘gezonde prijs’. Gezonde prijzen zijn kleine prijzen met grote principes waar iedereen beter van wordt. Door te kiezen voor Belgische producenten ondersteunt Carrefour de lokale economie, is er minder impact op het milieu en is de kwaliteit verzekerd. Je geniet van deze (h)eerlijke koffie voor de gezonde prijs van 1,99 euro voor 250 gram.