Bouwsector geeft post-corona-economie een kickstart

Het gebeurt niet vaak dat alle sterren gunstig staan voor een grondige verandering in de manier waarop we ons verplaatsen, maar in 2021 lijkt de kogel door de kerk. Wat betekent dit voor de bouwsector en voor jou?

Hoe zal de economie post-corona eruitzien? Het is nog een beetje koffiedik kijken, maar de eerste contouren zijn duidelijk. De fundamenten zijn gelegd voor een duurzame, groene en veilige mobiliteit. Er worden grote budgetten vrijgemaakt voor infrastructuurwerken. Europa zet met de Green Deal onder andere in op schonere, goedkopere en gezondere vormen van particulier en openbaar vervoer. Dat betekent meer afgescheiden fietspaden, meer plaats voor voetgangers en betere trein- en tramverbindingen.

De Vlaamse regering voorziet in 2021 en 2022 maar liefst 885 miljoen euro aan economische relancemiddelen in mobiliteit. Hiervan wordt 646 miljoen euro al in 2021 ingezet. Een kwart is bestemd voor verkeersveiligere wegen. Drie vierde van deze middelen gaat naar het verduurzamen van onze mobiliteit, waaronder 250 miljoen euro voor fietsinfrastructuur. Voor het vergroenen van de weginfrastructuur met ledverlichting en laadinfrastructuur is 120 miljoen euro voorzien.

Bouwsector geeft post-corona-economie een kickstart

Ontdek hier alles over Openwervendag 2021 »

Multimodaal vervoer

De modal shift van vrachtvervoer over de weg naar transport via de binnenvaart wordt versneld doorgevoerd. Minister Lydia Peeters voorzien 96 miljoen euro voor een versnelde verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Ook wordt er geïnvesteerd in pompen om het water op de kanalen op peil te houden, zodat ook bij droogte de binnenvaart kan blijven varen.

Een paar cijfers illustreren waarom deze switch zo belangrijk is. Een gemiddeld binnenvaartschip kan 1.500 ton vervoeren, dat is het equivalent van 60 vrachtwagenladingen. Bij een duwvaartkonvooi gaat het om een veelvoud hiervan. Dat zijn veel vrachtwagenkilometers, file-uren en CO2-uitstoot die via de binnenvaart kunnen worden vermeden.

Ook in Wallonië wordt er volop ingezet op multimodaal vervoer, betere trams en metro’s en afgescheiden fietspaden. Tel daar nog de vele miljoenen bij die naar de renovatie van bestaande gebouwen gaan en het is duidelijk dat de orderboekjes van de bouwsector nog voor vele jaren goed gevuld zullen zijn.

Bouwsector geeft post-corona-economie een kickstart

Werven kijken

Wil je een – virtueel – bezoek brengen aan een aantal grote werven waar nu al wordt gewerkt aan een betere mobiliteit? Op de website van Openwervendag kies je het thema Grote werken/Infrastructuur. Je kan vervolgens kiezen voor een weergave op kaart of in lijstvorm. Van alle werven zijn foto’s beschikbaar en vaak zijn er ook unieke dronebeelden en video’s te bekijken. We pikken er vier werven uit.

  • Erasmus metrodepot Anderlecht. De MIVB bouwt een ondergrondse opslag- en werkplaats voor zijn metrostellen, inclusief metrowash en werkputten.
  • Oosterweel Linkeroever en Zwijndrecht. Niet te missen staaltje van wegen- en bruggenbouw dat de verkeersknoop rond Antwerpen moet helpen ontwarren.
  • Overwegen Diepenbeek - Project Spartacus. In Diepenbeek worden 7 overwegen vervangen in het kader van het Spartacus-project, de langverwachte sneltram tussen Hasselt en Maastricht.
  • Nieuwe Sluis Terneuzen. Vlieg met een drone over de Nieuwe Sluis, een van de grootste sluizen ter wereld die in 2023 zal worden opgeleverd. Een toegangspoort voor de havens van Terneuzen en Gent en een belangrijke schakel in de scheepvaart tussen België, Nederland en Frankrijk.

Op zoek naar een andere werf? Op de interactieve kaart vind je meteen alle te bezoeken werven terug.

Dit jaar duurt Openwervendag een hele maand, van zondag 30 mei tot eind juni. Tijdens de virtuele editie kan je de werven bezoeken aan de hand van dronebeelden, video’s en foto’s.

Ontdek hier alles over Openwervendag 2021 »

Bouwsector geeft post-corona-economie een kickstart