Generatie corona: ‘Waarom korten we de zomervakantie niet in de komende drie jaar?’
Foto: Tom Van Assche

Hoe zal deze pandemie de volgende generatie vormen? Eén jaar na het begin van de coronacrisis richt journalist Tom Van Assche in deze drie video’s zijn blik op de kwetsbare jongeren. Wat deden de maatregelen met hun schoolprestaties en mentaal welbevinden? Hoe ziet hun toekomst eruit? En wat kunnen we doen om hun perspectieven te verbeteren?

Deze videoreeks werd gerealiseerd met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek.

ONDERWIJS

De schoolsluitingen en heropeningen volgen elkaar op. Onderwijsexpert Wouter Duyck (UGent) vertelt hieronder hoe groot de leerachterstand is, en wat we hieraan kunnen doen. Professor Paul Verhaeghe en psychiater Tine Oosterlinck vullen aan door te waarschuwen voor een te grote focus op leerachterstand, en dat het mentaal welbevinden niet mag vergeten worden.

ONGELIJKHEID

Voor scholier Yassin Hens (15) zijn het enkele moeilijke maanden geweest. Yassin kon door de coronacrisis niet meer bij zijn oma verblijven en verhuisde naar een pleeggezin, waar hij de lockdown doorbracht in een klein appartement. Hoe Yassin de lockdown en bijhorende maatregelen ervaarde, hoort u in onderstaande video

Ikrame Kastit zet zich met vzw Uit De Marge in voor kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie. Zij beleeft vanop de eerste rij de ongelijke strijd die jongeren moeten voeren en hoe moeilijk de lockdowns voor sommige gezinnen zijn.

ECONOMIE

Professor Ive Marx bekijkt de economische gevolgen op korte en lange termijn. Hoe is het gesteld met de jeugdwerkloosheid in ons land? En met de armoedecijfers? Volgens Marx zijn de toekomstperspectieven voor de jongeren nog ‘heel onzeker’.