camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Langdurig ziek

Ook ‘psychologische contractbreuk’ kan aan basis liggen van burn-out

Zowel werk­gevers als werk­nemers moeten beter met elkaar communiceren over de wederzijdse verwachtingen om burn-outs te vermijden, blijkt uit een nieuwe VUB-studie.

donderdag 29 april 2021 om 3.25 uur

 Robert Kneschke - Fotolia

Het voorstel van de christelijke vakbond ACV om een verplichte ­meting en boetes op te leggen aan bedrijven die slecht scoren op het vlak van burn-outs (DS 28 april) doet stof opwaaien. Werkgevers­organisatie Unizo waarschuwde gisteren dat ‘men geen stap verder komt door bedrijven eenzijdig aan de schandpaal te nagelen’. Topman Danny Van Assche wijst onder meer op de steeds complexer wordende thuissituaties en op het ­karakter en temperament van het individu, ‘waarbij iedereen steeds hogere eisen stelt aan zichzelf’.

Ook uit politieke hoek klinken scherpe reacties. Onder andere de N-VA en Open VLD verzetten zich tegen het ‘vijandbeeld dat ACV schetst’. ‘Werkgevers exclusief ­viseren, lost niets op’, zegt Open VLD-voorzitter Egbert Lachaert. ‘Een burn-out is vaak een samenspel van veel zaken, professioneel en privé.’

Onuitgesproken

Dat laatste blijkt ook uit een onderzoek van doctoraatsstudente Safâa Achnak aan de Vrije Universiteit Brussel. Op basis van twee psychologische experimenten en drie vragenlijstonderzoeken bij Belgische en Amerikaanse werknemers keek ze naar breuk- en stresservaringen.

Daaruit blijkt dat ook ‘psychologische contractbreuk’ kan leiden tot een burn-out. Dat psychologische contract gaat over de waardering, de autonomie en de groei­mogelijkheden die werknemers verwachten als ze hun best doen. Wanneer werknemers vinden dat hun werkgever die stilzwijgende verplichtingen niet nakomt, kan dat uitmonden in psychologische stressreacties.

Het onderzoek benadrukt hoe belangrijk het daarbij is dat werkgevers en werknemers regelmatig de wederzijdse verwachtingen ­bespreken. ‘Vroege interventie is van cruciaal belang, net als het snel ­terugkoppelen als onuitgesproken verwachtingen niet beantwoord worden’, zegt Achnak. ‘Als werk­gever kun je dat bewaken en als werknemer kun je daarover leren communiceren. Zo bescherm je zowel het welzijn van de werk­nemer als het goed functioneren van de organisatie.’ (san)

De podcasts van De Standaard