KU Leuven trekt controversiële reclameslogan in
Foto: Facebook Stefano L. Novecento

De KU Leuven heeft de reclameslogan ‘Want jij bestelt geen ‘ndrangheta als dessert’ ingetrokken. De slogan, die bedoeld was om potentiële studenten geïnteresseerd te maken in onderzoek naar verzet tegen de Italiaanse maffiafamilie, maakte heel wat los bij de Italiaanse gemeenschap in België. De Leuvense universiteit benadrukte in een persbericht dat het ‘nooit de bedoeling was om iemand te kwetsen’.

De controversiële slogan paste in een bredere reclamecampagne van de KU Leuven voor verschillende bacheloropleidingen. Er waren 23 zogenoemde onderzoeksstories uitgelicht en voorzien van een slogan. De campagne wilde het onderzoekswerk en het onderwijs van de opleiding Toegepaste Taalkunde aan de Antwerpse campus van de KU Leuven in de verf zetten. Het verscheen daarom op bussen en bushokjes van De Lijn in Antwerpen.

Stefano Lucchesi (40) was een van de Italianen die aanstoot namen aan de slogan. ‘Italianen van over de hele wereld zeggen: genoeg!’ Volgens hem werkte de slogan van de KU Leuven de stereotypes over Italianen en de maffia in de hand: ‘De slogan is waarschijnlijk met de beste bedoelingen uitgebracht. Het zijn evenwel dit soort subtiele uitdrukkingen die onze diverse samenleving beïnvloeden.’

Het onderzoek waar de slogan naar hintte, spitste zich toe op de manier waarop de antimaffiabeweging in Italië aan het werk gaat om de greep van onder andere de ‘ndrangheta op de samenleving te verzwakken. Het belang en de relevantie van het onderzoek werd in het persbericht door de Italiaanse ambassade en de Leuvense universiteit samen erkend. De onderzoeker zelf bleef achter zijn onderzoek staan. Hij liet weten dat hij ermee ‘een rijkgeschakeerd maatschappelijk debat’ tot stand had willen brengen brengen.