Nationale staking: beperkt openbaar vervoer, ondernemersorganisaties kritisch voor staking
Themabeeld Foto: BELGA

Door de nationale staking is er hinder op het openbaar vervoer. De bonden eisen dat sectoren die het toch goed doen tijdens de coronacrisis meer opslag geven. Vanuit ondernemersorganisaties klinkt er erg veel kritiek op een stakingsactie tijdens deze crisis.

Als gevolg van de nationale staking van de vakbonden ABVV en ACV voor meer loon is er maandag over heel het land hinder op het openbaar vervoer. De vakbonden willen dat in sectoren die het goed doen toch meer opslag kan worden gegeven dan de 0,4 procent boven op de index die maximaal is toegestaan volgens berekeningen van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Dat is een tweejaarlijks terugkerend werkstuk waarin deze adviesraad de loonevolutie in ons land vergelijkt met die in de buurlanden. Om uiteindelijk de maximale marge voor loonopslag te kunnen vastleggen.

De hinder door de nationale stakingsdag is maandagochtend ook groot bij De Lijn. ‘In heel Vlaanderen rijden gemiddeld iets meer dan twee op de tien voertuigen’, zegt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. De hinder is het grootst in Limburg en de stad Antwerpen, waar telkens maar ongeveer één op de tien voertuigen rijdt. In het streekvervoer rond Antwerpen en in Vlaams-Brabant zijn er dat twee op de tien. Oost-Vlaanderen zit aan 30 procent van het normale verkeer, West-Vlaanderen nog een fractie hoger.

Omstreeks 6.30 uur was er in Brussel alleen op metrolijn 1 verkeer, en dan enkel tussen Weststation en Montgomery. Er reden voorts trams op de lijnen 3, 4, 7, 8, 9, 82, 92, en bussen op de lijnen 36, 46, 53, 58, 59, 65, 71, 87 (verlengd tot Zwarte Vijvers), 89 en 95. De MIVB preciseert dat op de genoemde lijnen minstens de helft van de voertuigen rijdt in vergelijking met een normale dag.

Ook in Wallonië is het openbaar vervoer maandag ernstig verstoord door de nationale stakingsactie van de vakbonden. In de regio Luik-Verviers is er nagenoeg geen verkeer, aldus de openbaarvervoermaatschappij TEC. Ook in Henegouwen en Namen is er veel hinder. In Waals-Brabant en Luxemburg is er op de meerderheid van de lijnen wel normaal verkeer.

Bij het spoor startte de 24 urenstaking zondag om 22.00 uur. Onder de alternatieve dienstverleningen rijdt ruim de helft van de treinen. Het gaat bijvoorbeeld om ongeveer twee op de drie IC-treinen tussen de grote steden, en twee derde van de voorstedelijke S-treinen en de lokale L-treinen. De meeste P-treinen, die worden ingelegd tijdens de ochtend- en avondspits, zijn daarentegen geschrapt. Het aanbod naar de zee is beperkt. De NMBS raadt reizigers aan om haar app te raadplegen, waarop ook te zien is hoe druk het is op de trein. De staking eindigt maandag om 22.00 uur.

Ook actie aan Brucargo, Gentse supermarkten en Volvocar

Verder is er maandagochtend een dertigtal actievoerders aanwezig bij Brucargo, de vrachtafdeling van Brussels Airport. ‘De logistieke sector heeft een boerenjaar achter de rug, wij gaan niet akkoord dat de werknemers slechts 0,4 procent loonopslag krijgen’, zegt Hans Elsen, vakbondssecretaris bij ACV Puls.

In Gent en omstreken bleef maandagochtend dan weer een aantal supermarkten gesloten op de nationale stakingsdag. Het gaat voornamelijk om warenhuizen van Delhaize en Lidl. Aan het Ikea-filiaal van Gent staat maandag wel een kleine stakerspost maar de winkel is niet gesloten.

Bij Volvo Car Gent ligt de productie stil tot dinsdagmiddag. Het bedrijf produceert niet tijdens de nationale staking, al is vooral het wereldwijde gebrek aan semiconductoren daar verantwoordelijk voor. Toch is een kleine vakbondsafvaardiging aanwezig aan de fabrieksgebouwen. Ook bij de fabriek van Volvo Trucks is de productie maandag niet opgestart, daar ligt de oorzaak wel volledig bij de nationale staking volgens het bedrijf.

Nog zijn volgens technologiefederatie Agoria zeven op de tien technologiebedrijven getroffen door de nationale stakingsdag.

VBO en Unizo kritisch over staking

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) is niet te spreken over de staking door ACV en ABVV tijdens de ergste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Het VBO noemt de acties ‘totaal wereldvreemd en bijzonder ongepast’.

‘Eén ding is zeker. In de huidige benarde coronatijden wordt niemand beter van staken. Integendeel. We lopen het risico dat er opnieuw duizenden jobs sneuvelen. Staken betalen we met zijn allen in klinkende munt, met een verlies van hoogstnoodzakelijke inkomsten voor bedrijven, de sociale zekerheid en de overheid’, aldus het VBO.

Ook ondernemersorganisatie Unizo uit kritiek op een staking tijdens de coronacrisis en noemt die ‘onwaarschijnlijk cynisch’. Volgens de organisatie is de ‘ongemakkelijke boodschap’ voor de vakbonden dat zelfstandigen door de coronacrisis veel meer koopkracht hebben verloren dan de werknemers: 62 procent van de zelfstandigen leed koopkrachtverlies, tegenover 30 procent van de werknemers. Unizo is erg scherp voor de bonden. ‘De beste uitkomst die we van de maandagstaking kunnen hopen is dat ze hetzelfde effect heeft als op kleine kinderen die af en toe eens buiten moeten kunnen uitrazen vooraleer ze opnieuw voor rede vatbaar zijn’, zegt Unizo-topman Danny Van Assche. ‘Wat ons betreft, gaan we dinsdag al opnieuw aan tafel zitten.’

De onderhandelingen tussen de werkgevers en werknemers zijn op dit moment gestaakt. Ook Elsen van ACV Puls roept op om opnieuw rond de tafel te gaan zitten. ‘We verwachten dat de werkgevers met een voorstel komen, dat rekening houdt met de reële verschillen in de economie. Zodat we die indicatieve loonnorm kunnen toepassen voor de werknemers.’

Er was in het weekend even commotie over het tegenhouden van transporten van coronavaccins tijdens de actie, maar Elsen spreekt tegen dat de vakbonden dat van plan waren. ‘We gaan uiteraard geen transporten van vaccins blokkeren. Dat hebben we nooit gezegd en dat gaan we ook niet doen.’

.’Ook ambtenaren willen meer loon

In navolging van de eis van de vakbonden in de privésector voor hogere lonen in die sectoren die het goed doen, wil ACV Openbare Diensten dat het loon van het overheidspersoneel wordt opgetrokken. 'Wie hard gewerkt heeft, moet worden gewaardeerd', zegt Jan Coolbrandt, voorzitter van ACV Openbare Diensten. Hij ver]]>