Het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal is losgemaakt, en heeft zijn weg verdergezet. Daarmee komt na een week een einde aan de blokkage van de belangrijke scheepvaartroute. Ook andere boten kunnen weer doorvaren in het kanaal.

Maandagmorgen was het schip al deels aan het drijven, nadat het hele weekend met man en macht aan de operatie is voortgewerkt. Dat de bevrijdingsactie vanmiddag geslaagd is, is voor een deel te danken aan het feit dat het er momenteel hoogwater is.

Nieuwsagentschap Reuters meldt dat er tien sleepboten nodig waren om het schip weer min of meer in de vaarrichting te krijgen, in een actie gecoördineerd door de SCA en de Nederlandse firma Smit Salvage.

Het Suezkanaal was sinds dinsdag geblokkeerd door het 400 meter lange containerschip Ever Given. Dat schip lag diagonaal in het kanaal en zat aan de voor- en achterkant vast, omdat de zijkanten van de waterweg minder diep zijn.

File nog niet opgelost

De Ever Given is na het losmaken doorgevaren naar het Grote Bittermeer, dat met het kanaal verbonden is. Drie uur na het losmaken was het schip daar aangekomen. De Ever Given zal daar een resem technische tests ondergaan, zonder dat het de rest van de scheepvaart hindert.

Volgens de beheerder lagen 369 schepen te wachten op doorgang door het kanaal. Die boten zullen zo snel mogelijk in konvooi door het Suezkanaal varen. ‘We willen geen seconde verliezen’, aldus de voorzitter van de kanaalbeheerder. Volgens de topman van SCA zou het 3,5 dagen duren voor het laatste wachtende schip het Suezkanaal heeft doorvaren. Per dag zouden een honderdtal boten kunnen doorvaren.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel gaat via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. De blokkade had dan ook al een merkbare impact op de wereldhandel. Ook België voelt de gevolgen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig