Minister ziet geen problemen met maaltijdboxen ‘Dagelijkse kost’
Jeroen Meus Foto: © VRT Jokko

Dat VRT binnenkort eigen maaltijdboxen lanceert van het programma ­’Dagelijkse kost’, doet wenkbrauwen fronsen in het Vlaams Parlement. Maar minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) ziet weinig verschil met zaken als brood van FC De Kampioenen of het Thuis-bier Slurfke.

De VRT brengt maal­tijdboxen op de markt van het programma ­Dagelijkse kost met Jeroen Meus. Het concept valt binnen de brand extensions van de openbare omroep, die inkomsten mag halen uit afgeleide producten van programma’s. De VRT werkt daarvoor samen met het Belgische bedrijf Foodmaker, dat ‘verse en gezonde’ kant-en-klaarmaaltijden op de markt brengt. De boxen, samengesteld ‘onder toezicht’ van Meus, zullen via hun website te bestellen zijn.

Minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) wijst erop dat het mediadecreet toestaat dat de VRT merchandising- en nevenactiviteiten te verrichten. ‘Dit soort samenwerkingen zijn niet nieuw. In het verleden werden al dergelijke samenwerkingsvormen opgezet, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van een potten- en pannenlijn, kookboeken en snijplanken van Dagelijkse kost, ontbijtmanden van Thuis, brood van FC De Kampioenen, Slurfke-bier van Thuis ...’. De minister heeft dus geen bezwaren tegen dit initiatief van de VRT.

Marktverstoring

In het Vlaams Parlement bleek vanmiddag dat de meningen verdeeld zijn. ‘Los van wat de VRT doet, moeten we ons afvragen of we als overheid de markt niet verstoren’, zegt Maurits Vande Reyde van Open VLD. ‘Er zijn succesvolle Vlaamse ondernemers die met veel eigen investeringen, bloed, zweet en tranen maaltijdboxen aan huis hebben gelanceerd. Voorheen was die markt bijna volledig in handen van Nederlandse bedrijven. Als de overheid daar een eigen merk, gemaakt met belastinggeld, voor inzet, kan dat oneerlijk zijn.’

Volgens Wilfried Vandaele van de N-VA behoort dit alleszins niet tot de corebusiness van de openbare omroep. ‘Waarschijnlijk past dit nog wel binnen de afgeleide producten, maar dit is toch wel op het randje’, zegt hij. ‘Men moet oppassen dat men geen onheuse concurrentie begint met sectoren waarvan dit wel de corebusiness is.’

Dalende reclame-inkomsten

Klaas Slootmans van Vlaams Belang ondervroeg Dalle deze week al over het bedrag dat de VRT betaalde voor het interview met prins Harry en Meghan Markle. ‘Ook in dit geval moet de VRT nadenken of dat een kerntaak is’, trekt hij de parallel. ‘De horeca heeft het al zo moeilijk en nu gaat de VRT ook hier haar graantje meepikken.’

Groen, tot slot, neemt het op voor de omroep. ‘De VRT kampt met dalende reclame-inkomsten, zoals iedereen’, zegt Elisabeth Meuleman. ‘Het is legitiem om te zoeken naar extra inkomsten. Het was wel sterker geweest indien dit een samenwerking was geweest met het middenveld, bijvoorbeeld met het Vlaams Instituut Gezond Leven. Maar Dagelijkse kost bestaat al tien jaar. Er is al merchandising, zoals kookboeken. Dit is gewoon een andere, innovatieve manier.’