Zo spaar je je rug bij het schoonmaken
Foto: Kärcher

Het schoonmaken van je woning is een klus die soms eindigt met vermoeide spieren of lage rugpijn. Gelukkig is het ook mogelijk om zonder moeite schoon te maken. We leggen uit hoe.

Het is normaal dat je er tegenop ziet om de vloeren van je woning te kuisen. Het kost tijd, het is niet prettig en vaak ben je na afloop uitgeput en stijf. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. We hebben een paar simpele tips om vloeren grondig schoon te maken zonder dat je rug er onder lijdt. Volg de gids.

De juiste houding

Om te beginnen is een goede houding essentieel. We weten allemaal wel dat je moet vermijden om voorover te buigen om een last op te tillen en dat je beter door je knieën buigt. Dat is bij schoonmaken eigenlijk net zo. Als je onder meubels moet kuisen, is het beter om te hurken of te knielen dan om voorover te buigen. Zo spaar je je rug. En omgekeerd, als je ramen moet schoonmaken, probeer dan niet om jezelf uit te rekken om de bovenkant van de ramen te bereiken; gebruik liever een stoel of trapladder. Derde tip: beweeg bij het schoonmaken of stofzuigen van de vloer altijd van voren naar achteren en niet van links naar rechts. Zo vermijd je draaibewegingen die je wervelkolom belasten.

Less is more

Naast een correcte houding is het ook belangrijk dat je geen zware lasten tilt. Een emmer van 10 liter in de ene hand en een stofzuiger in de andere: dat is niet echt ideaal voor de wervelkolom en je rug, zeker als je in deze ongemakkelijke positie ook nog eens trappen moet beklimmen. Je wilt dan zo snel mogelijk klaar te zijn en dat is de beste manier om jezelf pijn te doen. Ga liever meerdere keren de trap op of af om al je kuisspullen te verplaatsen. En trouwens, heb je echt een tot de rand gevulde emmer van 10 liter nodig om de vloer schoon te maken?

Ontdek de voordelen van de nieuwe Floor Cleaner FC7 »

Het juiste materiaal

Voor het welzijn van je rug speelt ook de kwaliteit van je gereedschap een rol. Om de rugpijn die gepaard gaat met schoonmaken te voorkomen, gebruik je gereedschap dat is aangepast aan jouw lichaamsbouw. De steel van aftrekkers en bezems moet lang genoeg zijn: bij een te korte steel moet je te veel bukken. Om ergonomisch te zijn, moet de steel tot op schouderhoogte komen als je hem rechtop naast je houdt. Daardoor kun je de beste positie voor je rug behouden tijdens het schoonmaken.

De gemakkelijkste manier om rugklachten tijdens het schoonmaken te voorkomen, is te vertrouwen op technologie en over te stappen op de nieuwe manier van schoonmaken. De Kärcher Floor Cleaner FC 7 combineert stofzuigen en dweilen in één apparaat. Je hoeft dus niet eerst te stofzuigen voordat je gaat dweilen, waardoor de schoonmaaktijd wordt verkort en het risico op stijve spieren wordt verminderd. Dankzij de ingebouwde watertank is het niet meer nodig om met zware emmers te sjouwen. Dankzij de draadloze technologie en de grote wendbaarheid, kun je zelfs op moeilijk bereikbare plaatsen perfect schoonmaken zonder dat je moet vooroverbuigen.

Schakel over op de moderne, ergonomische manier van schoonmaken.
Ontdek hier de nieuwe Floor Cleaner van Kärcher »