Gibson verkocht gitaren als zoete broodjes
Foto: AFP

‘We konden in 2020 met onze productie de bestellingen gewoon niet bijhouden.’ Dat zegt James Curleigh, ceo van de ­gitarenbouwer Gibson. En daar ­zitten de lockdowns voor veel tussen.

Voor Gibson, dat legendarische gitaristen als Keith Richards (Rolling Stones), Angus Young (AC/DC) en Jimmy Page (Led Zeppelin) tot zijn trouwe klanten mag rekenen, was 2020 een absoluut recordjaar: de omzet steeg liefst 17 procent tot om en bij de 700 miljoen dollar (ca. 585 miljoen euro). De premiummodellen (vanaf 2.000 euro) bleven het goed doen, maar de grootste stijging kwam op naam van instapmerk Epiphone (minder dan 500 euro).

Het leek wel alsof elke aspirant-muzikant tijdens de lockdown ­gitaar wilde leren spelen. Topman Curleigh spreekt zelfs van een ‘nieuwe covid 19-generatie gitaristen’. ‘Er zijn in de voorbije tien maanden meer gitaristen bijgekomen dan de voorbije tien jaar samen. En ook vandaag nog is de vraag niet bij te houden.’

De recente lancering van een ­oefenapp (naar het voorbeeld van concurrent Fender, die tussen maart en oktober het abonnee­bestand van 150.000 naar 930.000 zag klimmen) en exclusieve ontwerpen van de hand van artiesten als Noel Gallagher (ex-Oasis), Slash (Guns N’ Roses) en Gene Simmons (Kiss) moeten die trend bestendigen, klinkt het bij Gibson.