Energiedatabeheer in volle evolutie
Foto: Sibelga

Sibelga is de Brusselse beheerder van de elektriciteit- en aardgasdistributienetten. Bornemnaar Tom De Bruyn is er Unit Manager Competence Centers & Transversal Solutions binnen het departement IT en Business Transformation, kortweg ITBT. Een hele mond vol, maar het betekent vooral dat Tom bij Sibelga meewerkt aan superefficiënt, datagedreven werken. Een interessante, afwisselende uitdaging voor een IT’er met jaren op de teller. “Kiezen voor Sibelga lag eigenlijk voor de hand voor mij”, zegt Tom.

Sibelga is volop in transitie en data en digitalisatie spelen daar een sleutelrol in. In zijn job staat Tom mee in de frontlinie voor nieuwe oplossingen. Voor de klanten van Sibelga – 500.000 Brusselse huishoudens en bedrijven – maar ook voor de verschillende afdelingen van de netwerkbeheerder: interne klanten als Human Resources, Communicatie en Finance.

Tom ondersteunt met zijn delivery unit andere units met zijn competence centers rond data, ERP, digital workplace, document management en automation. “In de driving seat zitten voor het verder ontwikkelen van de digitale skills van onze medewerkers, is iets wat me nauw aan het hart ligt”, zegt Tom.

Snel doorgegroeid

“Ik ben gestart bij Sibelga in 2017 als Team Manager Document Management”, vervolgt Tom De Bruyn. “Na 4 jaar vind ik de balans al erg mooi. Tijdens mijn loopbaan heb ik me verdiept en gespecialiseerd in document management en de nieuwe manier van digitaal werken. Denk daarbij vooral aan tools als MS Teams en MS SharePoint. Mijn CIO, Herbert Carracillo, heeft me uit die comfortzone weggetrokken en me laten kennismaken met andere technologieën als Robotic Process Automation (RPA) en artificiële intelligentie (A.I.). Vorig jaar werd er ook beslist om de B.I. teams te centraliseren binnen mijn unit waardoor we onze interne klanten vandaag efficiënter kunnen bedienen én ons kunnen voorbereiden op het digitalisering traject dat volop in ontwikkeling is. Ik heb me nog geen seconde verveeld”, besluit Tom.

Ben je IT’er en ook onder de indruk van wat Tom binnen zijn job mag doen? Sibelga zoekt nog nieuwe collega’s! »

Super brede horizon

Sibelga biedt IT’ers een brede horizon en de evolutie gaat hard. In de afgelopen 3 jaar hebben we diverse IT- maar ook Business Transformation-projecten mogen uitvoeren. Een kleine greep hieruit zijn de introductie van e-invoicing, optimalisatie van utility fleet parking policy en het implementeren van een nieuwe digitale werkplek, inclusief moderne applicatie én hardware. Voor dit alles is trouwens een geoliede samenwerking met andere collega units als bijvoorbeeld IT Production cruciaal. Samen met zijn team managers en collega’s zit hij dan ook regelmatig samen om de plannen bij te stellen aan de verwachtingen van de business.

Meer interne IT’ers gezocht

IT telt bij Sibelga meer dan 300 medewerkers. “Er is een duidelijke evolutie naar intern aanwerven en minder extern uitbesteden”, zegt Tom daarover. “Zeker voor sleutelposities nemen we eigen mensen aan. We hebben een 25-tal vacatures openstaan en er zijn continu nieuwe collega’s die beginnen. Sibelga is een interessante, toekomstgerichte werkgever. Nodig, want de energietransitie naar duurzame energie brengt veel verandering met zich mee.”

“Momenteel zijn we een oefening aan het afronden rond de positie van data binnen Sibelga en hoe we deze beter kunnen structureren en verrijken. Data is namelijk cruciaal om nieuwe diensten voor onze klanten te kunnen ontwikkelen. Denk dan bijvoorbeeld aan meteorologische data om betere modellen te creëren voor dagelijks energieverbruik. Of nieuwe applicaties voor een beter energiebeheer. Maar we spelen ook een rol bij databescherming en privacy en de data-uitwisseling tussen de Belgische netbeheerders, leveranciers en gewestelijke regulator.”

Dynamische Brusselse drive

Tom stelt vast dat hij al echt mee het verschil kon maken voor het ‘nieuwe’ Sibelga. “We hebben razendsnel vooruitgang geboekt. Dat heb ik vanop de eerste rij meegemaakt. De timing zat goed voor mij. Sibelga moet je echt niet zien als een stoffige ‘intercommunale’. Hier is echt een drive op gang gekomen én je wordt prima omkaderd. We werken veel transparanter en communicatiever dan vroeger. Dat trekt nieuwe collega’s aan: veel Vlamingen ook.”

Want Nederlands is bij Sibelga geen punt: iedereen spreekt zijn of haar eigen taal. “Documenten worden binnen het departement meer en meer in het Engels opgesteld, maar je ziet evengoed slides in het Nederlands en Frans passeren”, besluit Tom. In Brussel werken doet hij al sinds hij afstudeerde, ook al woont hij in Bornem. “In 40 minuten ben ik op kantoor en afstandswerken is nu heel gewoon. Brussel heeft mij sowieso altijd aangesproken. Aan nieuwe collega’s kan ik het alleen maar aanbevelen.”

Sibelga een stoffige organisatie? In tegendeel!
Ontdek net als Tom de enorme uitdagingen bij deze energiebeheerder! »