Recensie electronica
Introspectieve rave
Het zijn donkere dagen voor clubbers en ravers, voor wie het tweede album van Bicep vast een lichtpuntje was om naar uit te kijken. Net als de rest van de wereld kijkt het Noord-Ierse duo echter vooral naar binnen op Isles. Terwijl Bicep (het gelijknamige debuut uit 2017) steunde op sterke singles maar als geheel wat mager uitviel, klinkt Isles consistenter. De invloed van vooruitstrevende Britse nineties-pioniers als Leftfield, Orbital en Aphex Twin weergalmt over de hele lijn. Daarnaast introduceert Bicep enkele nieuwigheden om zijn electronica mee af te kruiden. Er zijn de dromerige zangpartijen van slaapkamerproducers Clara La San en Machina, de cello van Julia Kent, een Bollywood-sample in ‘Sundial’ en fragmenten van het vrouwenkoor Le Mystère Des Voix Bulgares in ‘Apricots’ en ‘Rever’. Om aan de knaldrang te beantwoorden, belooft Bicep live potigere versies te brengen. In afwachting daarvan leent het eerder introspectieve Isles zich prima tot hoofdtelefoons en hifiketens. (mg)