Basisscholen krijgen geen ‘afkoeling’ voor de krokusvakantie
Foto: Raymond Lemmens

Er komt geen algemene mondmaskerplicht voor leerlingen in het vijfde en zesde leerjaar en de basisscholen blijven de komende weken maximaal open.

Alleen wanneer een leerling of leerkracht van hetzelfde leerjaar besmet is of in quarantaine moet, zullen leerlingen en leraars in het vijfde en zesde leerjaar tijdelijk (14 dagen) een mondmasker moeten dragen op school. De maatregel gaat in vanaf volgende week maandag. Er komt dus geen algemeen verplichte mondmaskerdracht in het lager onderwijs. Die beslissing viel woensdagavond na het overleg dat minister van ­Onderwijs Ben Weyts (N-VA) had met de onderwijspartners en corona-experts.

Het brede onderwijsveld spreekt zich daarmee uit over de mondmaskers in het lager onderwijs, een thema dat de afgelopen dagen voer was voor veel discussie, zeker sinds de ontdekking van de Britse variant. Die B.1.1.7-mutatie is voor de hele bevolking besmettelijker, dus zijn ook kinderen er vatbaarder voor.

Voer voor discussie

Minister Weyts wilde een officieel advies van de Risk Assessment Group (RAG) afwachten om een beslissing voor het onderwijs te nemen. Maar ook binnen de RAG, onder leiding van gezondheidsinstituut Sciensano, heerste er veel onenigheid over het nut van mondmaskerdracht in de lagere school. Als het aantal besmettingen toeneemt, is de maatregel ‘slechts een druppel in de oceaan’, schreef de RAG dinsdag in haar rapport.

Infectiologe Erika Vlieghe (UAntwerpen) van de corona-­expertenraad Gems toonde zich woensdagavond in De Afspraak wel voorstander van mondmaskers in het vijfde en zesde leerjaar. ‘In tijden van nood, als de zaken wat meer uit de hand lopen, vormen mondmaskers een bijkomende ­bescherming om verdere uitbraken te vermijden’, zei Vlieghe. Toch lijkt minister Weyts dat advies nu (deels) naast zich neer te leggen.

Afstandsonderwijs

Daarnaast komt er alleen voor scholieren uit het gewoon secundair onderwijs een ‘afkoelingsweek’ om de coronagolf verder in te dijken. De krokusvakantie start zoals gepland op 15 februari, maar de middelbare scholen gaan al een week eerder dicht. In de week van 8 februari krijgen alle leerlingen in het secundair een week lang voltijds afstandsonderwijs. Vandaag krijgen enkel scholieren in de tweede en derde graad al deeltijds afstandsonderwijs. De meest kwetsbare leerlingen kunnen ook in de week van 8 februari nog altijd op school terecht.

Eerder was in het zogenaamde ‘plan B’ sprake van een afkoelingsweek voor zowel de lagere als de middelbare scholen (DS 8 januari). Voor de kleuters, de leerlingen in de basisschool en het buitengewoon onderwijs zal de maatregel nu toch niet gelden. Zij kunnen ook in de week voor de krokusvakantie naar school gaan.

De Britse variant verhoogde de druk op het onderwijs om de coronamaatregelen aan te scherpen. Diverse scholen over heel Vlaanderen moesten deze week al hun deuren sluiten nadat er besmettingen waren opgedoken (DS 20 januari). Uit de eerste testresultaten blijken grote uitbraken voorlopig uit te blijven. De leerlingen en leerkrachten blijven nog in quarantaine en worden aan het eind van de week een tweede keer getest.

De huidige draaiboeken en protocollen over gedeeltelijke of volledige sluiting blijven voorlopig van kracht. Minister Weyts had eerder deze week aan de RAG gevraagd of de protocollen bijgesteld moeten worden. ‘Dat is een zaak voor virologen, niet voor politici’, zei hij toen.

Kotbubbel

De onderwijsminister denkt tot slot nog aan de studenten in het hoger onderwijs. Samen met de Vlaamse Verenigingen van Studenten (VVS) zal de minister richtlijnen uitwerken voor een ‘kotbubbel’. ‘De huidige coronamaatregelen zijn sterk geënt op de klassieke familiale situatie’, zegt Weyts. ‘De regels houden weinig rekening met kotstudenten of tieners op internaat.’ Er wordt met andere woorden nagedacht over een alternatieve bubbel voor jongeren. ‘Corona hakt er zwaar in bij onze studenten. De problemen van sociale isolatie en eenzaamheid zijn ernstig. We willen regels op maat van studenten uitwerken. Zo krijgen ze een positief perspectief.’