Brexit laat zich voorlopig niet voelen voor vrachtwagenchauffeurs
Deze Oekraïense vrachtwagenchauffeur moest vannacht als eerste de douaneformaliteiten in orde brengen Foto: AFP

Het einde van de overgangsperiode van de Brexit laat zich momenteel niet voelen in de vorm van files bij de Kanaaltunnel. Bijna tweehonderd vrachtwagens hebben in de nacht van donderdag op vrijdag ‘probleemloos’ de Kanaaltunnel gebruikt na het vervullen van de douaneformaliteiten. Ook de eerste ferry is zonder problemen aangekomen.

Vannacht kwam formeel een einde aan de overgangsperiode na de Brexit. Dat betekent dat het Verenigd Koninkrijk nu volledig uit de Europese interne markt is gestapt. Daardoor zijn ook de douaneformaliteiten weer ingevoerd.

LEES OOK. Verenigd Koninkrijk definitief weg uit Europese interne markt

Alle vrachtwagens hebben de door de Brexit vereiste formaliteiten vervuld, geen enkele is geweigerd, zo zegt een woordvoerder van exploitant Getlink. Die formaliteiten zijn om middernacht ingegaan. Ook een eerste uit het Verenigd Koninkrijk komend konvooi is probleemloos kunnen ontschepen.

Veerboot

De eerste aankomst van een veerboot in Calais, de ‘Pride of Kent’ van P&O Ferries, gebeurde om 9.15 uur. Aan boord waren 36 vrachtwagencombinaties die in Dover waren ingescheept. Drie van de trucks kregen de opdracht om te stoppen en werden extra gecontroleerd.

‘Slimme grens’

Door de afspraken over een zogenoemde ‘slimme grens’ die de Franse autoriteiten hebben ingevoerd om de wachtrijen tot een minimum te beperken, hebben vervoerders vooraf informatie over hun vracht doorgegeven. Daaruit wordt opgemaakt of de vrachtwagen direct mogen doorrijden of dat ze nog eens extra moeten worden gecontroleerd.

Circa 70 procent van de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie verloopt via de Franse havens van Calais en Duinkerken. Gemiddeld passeren 60.000 passagiers en 12.000 vrachtwagens per dag deze havens.