camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

nooit gedacht dat ...

… de farma­sector sexy zou worden

zaterdag 26 december 2020 om 3.25 uur

 getty

De farmabedrijven die coronavaccins ontwikkelen, zijn in enkele maanden tijd bekende merken geworden. Ze komen momenteel vrij sympathiek over en het geeft het imago van de farmaceutische industrie een boost, zegt ­An-Sofie Claeys, assistent-professor bedrijfscommunicatie (UGent). Iedereen is nu eenmaal erg tevreden dat de bedrijven erin geslaagd zijn om zeer snel een vaccin tegen ­covid-19 te ontwikkelen.

Of de huidige positieve kijk op de farmasector een lang leven beschoren is, valt nog af te wachten. Dat zal mee afhangen van hoeveel de bedrijven ­aan­rekenen voor de ­­vaccins, of ze al dan niet goed blijven werken, en wat de ­mogelijke bijwerkingen zijn. Volgens Walter Gelens van het communicatiekantoor Ak­kanto mag ook niet uit het oog worden verloren dat het een groot verschil zal maken of de vaccins op vrij korte ­termijn meehelpen om de pandemie in te dijken, en dus een terugkeer naar het normale leven mogelijk maken.

Het Amerikaanse Reputa­tion Institute stelde alvast dat sinds de uitbraak van de ­coronacrisis de farmabedrijven veel meer worden afgerekend op deugdelijk bestuur dan op de producten en diensten die ze aanbieden. Dat is best opmerkelijk, vindt ­Gelens, omdat de houding ­tegenover de ­farmasector bij het grote publiek traditioneel sterk bepaald wordt door de vraag of ze een bijdrage leveren om je te genezen. En dat is zeker het geval voor de ­coronavaccins.

Het ziet er echter naar uit dat door de snelle ontwikkeling van de vaccins niet alleen de publieke opinie, maar ook andere betrokken partijen, zoals over­heden en artsen, meer en meer belang hechten aan de vraag of farmabedrijven zich ethisch gedragen en zich eerlijk en transparant opstellen. Dat zal de reputatie van de farma-industrie maken of kraken. Reputatie komt te voet, maar gaat te paard.

De podcasts van De Standaard