‘Glazen huis’-actie van RTBF brengt recordbedrag op
Foto: BELGA

Viva for Life, de actie tegen kinderarmoede en armoede in gezinnen van de Franstalige openbare omroep RTBF, heeft dit jaar een recordbedrag van meer dan 7 miljoen euro opgebracht.

Presentatoren Sara De Paduwa, Ophélie Fontana en Adrien Devyver verlieten woensdagavond in Brussel hun glazen huis, waar ze sinds 17 december opgesloten waren. De actie bracht exact 7.061.534 euro op, veel meer dan de 5,6 miljoen euro van 2019.

De achtste editie van de liefdadigheidsactie vond virtueel plaats door de coronacrisis. Het glazen huis stond aan de VRT-toren waar ook de RTBF gehuisvest is en het publiek kon via een online ‘fanwall’ met de presentatoren praten. Er was ook een tent opgezet om vanop een veilige afstand genodigden te ontvangen, onder wie zanger Salvatore Adamo. De 144 uren durende radiomarathon werd uitgezonden op Vivacité en het platform Auvio.

Viva for Life bestaat al sinds 2013 en er werd al meer dan 30 miljoen euro verzameld. Honderden projecten georganiseerd door 230 organisaties in Wallonië en Brussel werden zo al gesteund. De actie werd opgestart nadat de Franse Gemeenschap had bekendgemaakt dat één kind op de vier opgroeit in armoede.

In Vlaanderen organiseert VRT ook met kerst de liefdadigheidsactie ‘De Warmste Week’. Die actie startte jaren geleden als ‘Music for life’, met een glazen huis waarin presentatoren van Studio Brussel dagenlang verbleven. Voor het eerst verzamelt VRT dit jaar geen geld, maar ‘solidariteitsacties en warme daden’. De Warmste Week zamelde vorig jaar nog een recordbedrag van 17,5 miljoen euro in.