“Brunel stelt zich heel flexibel op om werk in te delen“
Foto: Koen Bauters

Wat eerst nog een ver-van-mijn-bedshow was, werd in het voorjaar plots bittere ernst. Telewerk werd de norm. Met jonge kinderen is dat zeker niet altijd evident, want zij hebben voldoende aandacht nodig, terwijl je als werkende mama moet zorgen voor het resultaat dat er ook moet zijn. Tangmo Crijns (27), Business Developer bij consultancy bedrijf Brunel en een alleenstaande mama, vertelt hoe ze dat heeft aangepakt en hoe vanuit Brunel die plotse confrontatie mee in goede banen werd geleid.

Tangmo ontwikkelt bij Brunel de klantenportfolio in de Life Sciences sector. In die functie moet je veel contacten leggen met bestaande en nieuwe klanten. “Toegegeven, de beginweken van de eerste lockdown waren heel chaotisch en pittig”, steekt Tangmo, mama van twee dochtertjes van 3 en 5 van wal. “Terwijl ik in videomeeting zat, zijn mijn witte muren wel eens vol viltstift gekrabbeld of werd de fles zonnecrème leeggespoten. De kids hadden aandacht nodig, maar ik moest op dat moment wel voortdoen, want je gesprekspartner bij de klant 'wacht niet'. Ik dacht help!”

“Ik heb me toen voorgenomen om een routine uit te werken waarbij ik zoveel mogelijk de 'schooluren' probeer aan te houden als de kinderen thuis zijn. We ontbijten eerst samen, waarna de meisjes zich wel een paar uurtjes kunnen bezighouden in de speelkamer die ik sinds de lockdown speciaal voor hen heb ingericht. Intussen kan ik de dagstart met mijn Brunel-team om 9u rustig voorbereiden. Om 10u las ik een pauze in en krijgen ze een koek of een stuk fruit. 's Middags lunchen we samen en gaan we even naar buiten om wat te fietsen of te wandelen om hen tot rust te laten komen. Achteraf zijn ze meestal wel moe. Dat is het ideale moment om de 'moeilijkere' zaken aan te pakken zoals het opmaken van de contracten. Daarna las ik nog een namiddagpauze in met een vieruurtje.”

Lees waarom je net als Tangmo voor Brunel moet kiezen, waar een gezonde work-life balans centraal staat! »

Een nieuwe routine

“Om me die routine heel consequent op te leggen, heb ik een 'old school' schema opgesteld. Ik noem het mijn 'Holy Bible'. Mijn afspraken met klanten en mijn meetings zet ik in de agenda in outlook, maar los daarvan heb ik dat schema constant voor mij liggen, op de ouderwetse manier neergeschreven en met daarop in verschillende kleurtjes met markeerstift aangeduid wat ik die dag wil doen, zowel qua huishouden als qua werk. Het helpt me elke dag om toch mijn goals te halen.”

Om die routine te kunnen aanhouden, looft Tangmo ook de aanpak van Brunel. “Brunel heeft zich van in het begin een heel begripvolle en flexibele werkgever getoond. Normaal werk ik tijdens de gewone kantooruren, maar we kregen de flexibiliteit om onze uren te kiezen en op te delen. Brunel staat heel dicht bij zijn mensen en heeft ook oog voor het mentale welzijn. Om maar een voorbeeld te geven: nu met Sinterklaas hebben we allemaal een persoonlijke boodschap van de Sint toegestuurd gekregen waarin expliciet de namen van de kindjes worden vernoemd. Dat Brunel al een boodschap stuurt is tof, maar dat die ook nog eens gepersonaliseerd is, is zoveel meer waard. Dat mensen daar tijd en moeite insteken, voelt enorm goed. Het motiveert je ook om, zelfs in moeilijke omstandigheden, een tandje bij te steken en toch dat resultaat te behalen dat er moet zijn.”

Online maar menselijk

“De manier van communiceren en zelfs de relatie met de klanten verloopt nu heel anders”, gaat Tangmo voort. “Vroeger legde ik heel wat kilometers af om klanten te gaan bezoeken. Nu verloopt dit hoofzakelijk via mail, telefonisch of via online platforms zoals Teams. Vroeger ging ik altijd 'opgekleed' naar de klanten, nu zit ik vaak in casual kleding voor mijn scherm. Maar dat is ook zo aan 'de andere kant van het scherm'.”

“Je merkt dat er ook vanuit de klanten veel begrip is, omdat we allemaal in dezelfde situatie zitten. Met klanten praat je nu al eens meer over hoe het gaat, hoe het met de kinderen is,... Ik heb altijd al veel belang gehecht aan een warme, menselijke aanpak. Maar je merkt dat die nu nog meer wordt geapprecieerd. Door eerlijk en transparant te zijn, door mezelf te zijn, bracht dit mij dichter bij mijn klanten. Dat geldt ook in omgekeerde richting: die aanpak geeft wederzijds vertrouwen op zowel persoonlijk als professioneel vlak.”

“Telewerk en het daarbij horend telefonisch en online contact met de klanten, zal ook na Covid mee de realiteit blijven uitmaken”. Daarvan is Tangmo overtuigd. “Na de 'verrassingsgolf' tijdens de eerste lockdown zit die routine er steeds beter in. Het heeft zijn voor- en nadelen, want ik mis toch het persoonlijke contact met de collega's en klanten. Het perfecte scenario voor mezelf zou bijvoorbeeld zijn: drie dagen op kantoor en twee dagen thuis. Maar het is nog afwachten hoe dat evolueert. Alleszins, een goede timemanagement-routine is op alle vlakken heel belangrijk, voor mezelf, voor mijn dochters en voor de klanten van Brunel."

Klaar voor jouw avontuur bij Brunel? Bekijk hier hun jobs »