Gaia bedacht slechtste slogan van het jaar: ‘Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen’

Een campagne van dierenrechtenorganisatie Gaia is in Nederland in de prijzen gevallen: ‘Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen’ krijgt als eerste Belgische slogan ooit de weinig begeerde prijs van ‘slechtste slogan’.

De leuze van Gaia haalde op het platform Slechte Slogans bijna dubbel zoveel stemmen van binnen als de nummer twee: ‘Oh my goot’, van een installateur van dakgoten uit Gelderland.

Gaia gebruikt de slogan om aandacht te vragen voor sterilisatie van poezen. De slogan werd ook bij ons gelanceerd, al viel de leuze ‘Knippen die ballen, dan pas knallen’ voor de katers minstens evenzeer op. Beide slogans waren in België in een radiospotje te horen.

Coronaslogans

Andere kanshebbers waren onder andere ‘Bedrukte Dozen, Blije Gezichten!’ van D-BOX Verpakkingen B.V., ‘Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind’ van Rennie, en ‘Met kaas uit de Jordaan, ga je als een banaan’ van kaaswinkel De Mannen van Kaas.

Het viel de organisatie op dat veel reclamemakers inspiratie putten uit de coronacrisis. Zo bedacht Lidl ‘Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte’ om pruimen aan te prijzen. De toeristische dienst Beleef Zaltbommel koos deze zomer voor ‘Waalzinnig je weer te zien!’ .

Tongzoen van zeemeermin

Het was de negende keer dat het platform Slechte Slogans de verkiezing organiseerde. Eerdere winnaars zijn onder meer ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ (van een viswinkel), ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet’ (bij een barbier), en ‘Iedere paal gaat erin’ (van een bouwbedrijf).